Moe en rugpijn door te lang aan je bureau te zitten? Zo doe je er iets aan

thinkstock
De helft van de Belgische werknemers kampt met lichamelijke klachten door het werk. Pijn en vermoeidheid komen het vaakst voor. Ook wordt er te weinig over gecommuniceerd met de werkgever. Een onderzoek georganiseerd door Manutan wijst dit uit.

Uit het onderzoek bij 750 mensen blijkt dat ongeveer de helft van de Belgische werknemers lichamelijke klachten heeft. 80% daarvan heeft daardoor ook last in hun privéleven.

De klachten zijn voornamelijk pijn en vermoeidheid. 71% van het kantoorpersoneel spreekt zijn/haar werkgever aan over de klachten, maar krijgt geen gehoor. Ongeveer 30% van de ondervraagden zijn bang om als zwak of als een klager afgestempeld te worden dus negeren ze het probleem. Dat er angst is om erover te praten is zorgwekkend, vindt Manutan.

De meest voorkomende oorzaken zijn ongeschikt meubilair, hoge lichaamsbelasting, hoge werkdruk en te lang moeten zitten. Voor de mensen uit de industrie gaat het vooral over de voorwerpen die ze regelmatig moeten tillen of verplaatsen en het ontbreken van hulpmiddelen ervoor.

Zo maakt je bureaustoel het verschil

Werk jij de hele dag achter een computer? Dan is het belangrijk dat je jouw stoel aanpast. Het is de enige plek waar je zo veel uren aan een stuk spendeert.

Met deze tips creëer je de juiste zithouding:
- Stel de hoogte van de zitting zo in dat je bovenbenen horizontaal staan
- Om de zitdiepte te bepalen moet je een gebalde vuist kunnen plaatsen tussen de knieholte en de voorzijde van de zitting
- De rugleuning van de stoel moet je rug goed ondersteunen. Dit doe je door ervoor te zorgen dat de lumbaalsteun van je stoel mooi in je rugholte valt
- De armleuning regel je door je vingers op je sleutelbeen te leggen, je ellebogen moeten dan de armleuning raken.
- De hoogte van het bureau stel je gelijk aan de hoogte van de armsteun

Manutan

Af en toe pauzeren is voor elke werknemer van essentieel belang. Werk nooit uren aan een stuk door. Je werk zal eronder lijden en jij zelf ook.