Minder alcohol in 2016? Volgens een nieuwe studie doet u het zo

THINKSTOCK
Het is een jaarlijks weerkerend fenomeen: tijdens de kerstdagen en op Nieuwjaar mag de champagne nog rijkelijk vloeien, maar nadien nemen velen zich voor tijdens het nieuwe jaar minder alcohol te drinken. En meestal blijkt dat moeilijker dan gedacht. Britse onderzoekers geven nu een tip: probeer eerst een maand lang volledig nuchter te blijven.

Mensen die een maand lang geen druppel alcohol aanraakten, bleken zes maanden later aanzienlijk minder te drinken dan ze deden vóór de uitdaging. Dat besluiten onderzoekers van University College in Londen nadat ze 857 veertigers volgden die deelnamen aan de campagne Dry January.

De Britse non-profit Alcohol Concern startte in 2013 met deze campagne om de drinkgewoonten van de alcoholminnende Britten aan te pakken. Sindsdien gingen duizenden mensen de uitdaging aan. En niet zonder gevolgen, zo blijkt nu uit de eerste studie naar de effecten van Dry January.

Verslaafde ratten

Eerder onderzoek op ratten en muizen wees uit dat een onthoudingsperiode een negatief effect kan hebben. Alcoholverslaafde ratten die een tijdlang geen alcohol kregen, bleken nadien veel meer te drinken. Gelukkig drinken mensen niet op dezelfde manier als ratten in een labo, zegt Richard De Vesser, psychologieprofessor aan de universiteit van Sussex en hoofdauteur van de nieuwe studie, aan de nieuwssite Quartz.

Twee op de drie deelnemers aan de studie slaagde erin een hele maand geen druppel alcohol te drinken. Slechts tien procent van de respondenten zei na een maand onthouding méér te drinken dan voordien.

Ook zes maanden later konden de succesvolle deelnemers nog makkelijker nee zeggen tegen een aangeboden glas wijn of bier

Meer energie, lagere bloeddruk

Onmiddellijke voordelen die de deelnemers ondervonden, waren een betere nachtrust, meer energie en meer vertrouwen om een drankje te weigeren. Ook zes maanden later konden de succesvolle deelnemers nog makkelijker nee zeggen tegen een aangeboden glas wijn of bier.

Wie zijn alcoholconsumptie wil verminderen, doet er dus goed aan om te beginnen met één maand onthouding. Dat biedt overigens nog meer voordelen, volgens de onderzoekers. Na een maand zonder alcohol waren de bloeddruk en cholesterol van de deelnemers beduidend lager. Bovendien verminderde het risico op leverschade (-12,5 procent) en diabetes (-28 procent). Vier weken zonder alcohol bleek tot slot voordelig voor het gewicht.