Met deze 5 tips lukt het eindelijk om meer water te drinken

Getty Images
We weten allemaal dat we voldoende water moeten drinken, en toch lukt dat vaak niet. Overdag geven we vaak de voorkeur aan koffie, thee of frisdrank en ’s avonds aan een frisse pint, wijn of bubbels. Om toch aan die anderhalve liter per dag te geraken, hebben we enkele tips opgesnord.

1. Gebruik een app

De kans is groot dat jij je smartphone 24 uur op 24 bij je hebt. Haal er dan ook je voordeel uit! Dankzij eenvoudige apps als ‘Waterlogged’ of ‘Herinnering voor water’ drinken kan je gemakkelijk bijhouden hoeveel glazen je al gedronken hebt. Je kan zelfs aangeven dat je meldingen wilt ontvangen als het tijd is om bij te tanken. Even een bezoekje brengen aan de App Store of Google Play, en proost.

2. Pimp het water

Oké, water is niet het lekkerste drankje ter wereld. Maar daar kan je al snel verandering in brengen door een smaakje toe te voegen. Zet bijvoorbeeld een muntplant op kantoor of neem wat gember en fruit mee om je water op te leuken. Luierikken kunnen ook kiezen voor een flesje limoensap.

3. Koop een stijlvolle waterfles

Een tijdje geleden hebben we al enkele originele hervulbare waterflessen bij elkaar gezocht. Zo’n exemplaar helpt niet alleen om de afvalhoop ietsiepietsie kleiner te maken, het is ook een vrolijke herinnering dat je wat meer moet drinken. Vergeet wel niet om ze af en toe opnieuw te vullen!

4. Wakker het competitiebeest in jezelf aan

Deze tip zal bij de echte Monica Gellers onder ons als muziek in de oren klinken: ga de competitie aan met jezelf. Of het nu elke ochtend bij het opstaan een glas water drinken is of elk halfuur een glaasje achterover slaan, geef jezelf een doel. Vertel dit aan je collega’s of huisgenoten en laat ze je aanmoedigen – of net plagen als je een doelstelling niet haalt.

5. Wees geen luiwammes

De grootste reden dat ondergetekende te weinig water drinkt? Maar al te vaak ben ik druk aan het tokkelen achter mijn bureau en blijf ik het bijvullen van mijn waterfles maar uitstellen. En wanneer ik ook ’s avonds na het koken neerplof om te eten, vergeet ik steevast een fles mee te nemen en is het maar al te verleidelijk om te blijven zitten. Luidop – of in stilte – jezelf aansporen om “van je luie kont te komen” is vaak de beste motivatie om toch rechtop te staan voor die nodige hydratatie. 




2 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Rudi De Groof

    Een app ????? Om water te drinken ????? Wat is het volgende een app om op tijd adem te halen ?????

  • Peter Buyck

    Confronterend maar het moet. Begin bij: Controleer de kleur van je urine. Hoe bleker, hoe beter gehydrateerd en dan hoef je geen bijzondere inspanningen te doen. Die twee tassen koffie bij het ontbijt zijn ook al 200ml (of 1/5de van de vochtinname)...