Mensen die staand werken zijn minder moe en meer betrokken

Werknemers die een zit-stabureau kregen, zeiden minder moe te zijn, zich meer betrokken te voelen bij hun werk en een verbeterde kwaliteit van leven te ervaren.
Shutterstock Werknemers die een zit-stabureau kregen, zeiden minder moe te zijn, zich meer betrokken te voelen bij hun werk en een verbeterde kwaliteit van leven te ervaren.
Staand werken is goed voor je. Dat blijkt althans uit een Britse studie. Proefpersonen die een jaar met een zit-stabureau werkten, zeiden minder moe te zijn en zich meer betrokken te voelen bij hun werk.

Volgens recent onderzoek is te veel zitten schadelijk voor de gezondheid. Het stilzitten achter een bureau zou de werking van het lichaam zo afremmen dat er amper calorieën worden verbrand waardoor de kans op diabetes en overgewicht direct stijgt. De Amerikaanse arts James Levine bedacht al de kreet 'zitten is het nieuwe roken'.

Bovendien blijkt staand werken zijn voordelen te hebben, zo meldt de BBC. De Britse studie werd uitgevoerd door een team van onderzoekers van Loughborough University en de Universiteit van Leeds. Een jaar lang stonden 146 medewerkers van de National Health Service centraal die een voornamelijk zittend beroep hebben. 

Van hen werden er 77 in een interventiegroep geplaatst en kregen werkplekken die in hoogte te verstellen waren (zit-stabureaus). De overige 69 hielden hun huidige gewone bureau.  

82 minuten minder zitten

Vervolgens werd de tijd geklokt die men zittend werkte aan het begin van de studie en na drie, zes en twaalf maanden. Aan het begin was de gemiddelde zittijd nog 9,7 uur per dag, maar gedurende de loop van het experiment liep dat getal steeds verder terug. Na drie maanden was de zittijd per dag 51 minuten lager geworden, na zes maanden 64 minuten per dag en na twaalf maanden was de zittijd verminderd met 82 minuten.

De werknemers leken daar baat bij te hebben. Ze zeiden minder moe te zijn, zich meer betrokken te voelen bij hun werk en een verbeterde kwaliteit van leven te ervaren. Klachten aan het spier- en skeletstelsel, zoals rugpijn, verminderden. Ook bleken deze werknemers minder gespannen dan voorheen. 

Ik heb nu helemaal geen problemen met mijn rug meer

Proefpersoon Judy Queally

"Voor ik meedeed aan de studie had ik last van mijn rug", vertelt proefpersoon Judy Queally na het onderzoek. Ze was voor haar klachten al bij de huisarts geweest en er waren scans gemaakt. "Ik kwam er maar niet achter wat er aan de hand was. Maar sinds ik meegedaan heb aan de studie ben ik flexibel genoeg om te staan wanneer ik maar wil. Ik heb nu helemaal geen problemen met mijn rug meer."

Volgens de onderzoekers is er nog meer onderzoek nodig naar de effecten van het zit-stabureau op de lange termijn. 

En hoe zit het bij ons?  Specifieke cijfers voor Vlaanderen zijn er niet, maar met vrij grote zekerheid kunnen we toch aannemen dat de meeste mensen zo'n 18 à 21 uur per dag 'sedentair' zijn - zitten, slapen, tv kijken... - en amper drie uur per dag rechtstaan of matig actief zijn.  Professoren hier willen ook hier de 'zittijd' drastisch naar beneden.




23 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Freddy De Vos

    Ik wil een loopband aan mijn bureau!

  • Marco Maerten

    Dit klopt,want ondanks mijn beroep dat altijd staande gebeurd,zijn mijn looptrainingen beter dan dat ik op school na een dag zitten moeilijker vooruitkwam als ik eens moest rennen voor een bus te halen,zelfs zonder rugzak.

  • werner beckers

    Een dagje meelopen met mij en je veranderd van gedacht

  • Peter Buyck

    Ik hoor niets over knie-patiënten bvb met artrose in de knie... Staand werk maakt inderdaad kan op spataders en andere vaatproblemen in de benen. Ga maar eens langs bij de operatieverpleegkundigen bvb... Echt gezond is een mengeling van zitten en staan en bewegen. En mijnheer, mevrouw... hoe ver woont u van de werkplek? 10 km... zou u dan niet overwegen om te fietsen?

  • Gino Denil

    Maar vier uur werken en dan vier uur sporten is nog veel gezonder. Helemaal niet werken en enkel sportieve hobby's beoefenen is het gezondst. Zo werd de oudste vrouw ter wereld oud, met sigaretten en een dieet dat vooral bestond uit chocolade en porto.