Meer kilo's, minder slaap: dit gebeurt er met je als je twee weken stopt met sporten

thinkstock
Een vakantiestop in je looproutine inlassen? Waarom niet. Al hou je er best rekening mee dat je dan ook je nachtrust zal moeten opgeven. We weten allemaal dat sporten goed is voor onze gezondheid, ermee stoppen is dan ook niet zonder gevolgen. Dit kan er allemaal al veranderen op twee weken tijd.

Je wordt minder lenig en verliest spierkracht

Bye bye ballerina moves, hallo stijve hark. Al op één week tijd kan je heel wat mobiliteit en flexibiliteit verliezen. Ons lichaam wordt lenig door regelmatige beweging, en helaas werkt dat ook in de omgekeerde richting: stop je met sporten, dan zal het niet lang duren vooraleer je dat been een stuk minder hoog krijgt. Ook je spierkracht gaat achteruit. Bij topatleten neemt dat proces maanden in beslag, maar wie gewoon na het werk al eens naar de fitness gaat, zou al na tien dagen verschil merken. Wie helemaal een groentje is als het op sporten aankomt, zou op 14 dagen tijd al 70 procent van hun fitnessniveau kunnen verliezen.

Je komt bij

Vrij logisch: aangezien sporten je metabolisme op gang trekt en helpt bij het verbranden van calorieën, spreekt het voor zich dat wie stopt met sporten maar wel dezelfde eetgewoonten aanhoudt, ook weer bijkomt. Helaas pindakaas. Op twee weken tijd zal je nu niet gigantisch veel bijkomen, maar misschien toch af en toe een slaatje met mozzarella eten in plaats van een pizza als je in Italië op vakantie bent?

Wie stopt met sporten maar wel hetzelfde eetpatroon aanhoudt, die komt - helaas - bij.

Je hebt meer stress en bent nukkig

Sporten maakt endorfines vrij, en daar worden we gelukkig van. Wie daar plots mee stopt, loopt dan ook een stuk norser rond. En daar stopt het niet: die endorfines zorgen er ook voor dat we beter met stress omkunnen, meer gemotiveerd en zelfs zelfzekerder zijn. Nu is de kans klein dat je op vakantie plots een stress-opstoot ervaart, maar bij thuiskomst weer even die loopschoenen aantrekken is dus zeker geen slecht idee.

Je slaap slechter

Na een stevige work-out slapen wij gegarandeerd als een roosje. En dat is doodnormaal: van sporten word je moe, je verbruikt immers energie. Om die energie weer op te bouwen voor de volgende dag, is het belangrijk dat je goed slaapt, dus doet je lichaam er alles aan om jou de ideale nachtrust te bezorgen. Maar wie 's avonds gewoon in de zetel (of aan het zwembad) zit, verbruikt heel wat minder energie, en zou daarom wel eens een paar nachten op rij naar het plafond (of tentzeil) kunnen staren.

reuters

Je uithouding laat te wensen over

Wordt het steeds moeilijker om die trap naar je vakantiehuisje te beklimmen? Niet verwonderlijk, je longen kunnen immers minder zuurstof vasthouden, waardoor je uithouding er behoorlijk op achteruit gaat. Dat heeft te maken met je VO2max, oftewel: de maximumcapaciteit van je longen. Hoe hoger je VO2, hoe beter je conditie. En die kan in 2 weken tijd al met 10 procent dalen.