Lachen is gezond (en het maakt je work-out beter!)

Pexels
Of het nu oprecht gemeend of eerder een beetje groen is: lachen zou onze work-outs efficiënter maken. En daar is zelfs wetenschappelijk bewijs voor.

Blijgezind door het meest intense deel van je work-out raken is geen lachertje: als al je spieren schijnbaar verkrampen en het lijkt alsof je jezelf eerder voortsleept dan loopt staat het huilen je vast dichter dan het lachen. Toch zou het net dat laatste zijn wat je moet doen om door die moeilijke fase van je work-out te raken.

Uit een - eerder kleinschalig - onderzoek, gepubliceerd in het magazine Psychology of Sport and Exercise blijkt dat sporters die aan het lopen gaan met een lach op hun gezicht beter presteerden dan wie dat deed met een frons op het gelaat. Dat zou komen omdat een natuurlijke lach ervoor zorgt dat je spieren minder makkelijk verkrampen én dat je minder zuurstof verbruikt tijdens het lopen. Een lach faken zou echter het omgekeerde resultaat hebben, omdat je dan net een verkrampte houding aanneemt. Om die reden is het dan ook aan te raden om je lachje tot die moeilijke laatste rechte lijn te bewaren, wanneer je het écht nodig hebt. 




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • danny buyse

    Ik lach enkel als er iets grappig gebeurt of gezegd wordt m.a.w. er moet een reden zijn. Wie van in de ochtend tot in de late avond de hele tijd loopt te lachen heeft iets genomen of moet opgenomen worden.