Kies je het best voor zoetstoffen of natuurlijke suikervervangers?

Unsplash
Natuurlijke suikervervangers en zoetstoffen zijn de laatste jaren aan een heuse opmars bezig. Ze komen in heel wat verschillende vormen. Maar wat is nu eigenlijk de gezondste keuze? Wij vroegen het aan onze expert. 

Hannah Tegenbos, diëtiste en diabeteseducator in ZNA Middelheim: ‘De natuurlijke suikers in producten zoals honing, kokosbloesemsuiker, palmsuiker, agavesiroop en ahornsiroop behoren evengoed tot de vrije suikers. Ze leveren calorieën, maar geen of weinig andere nutriënten. Natuurlijke suikers zijn dus evenmin gezond en geen goede vervanging van vrije suikers.’

‘Bij zoetstoffen moeten we dan weer een onderscheid maken tussen energievrije of intensieve zoetstoffen, en energiebeperkte of extensieve zoetstoffen. Tot de eerste groep behoren onder andere aspartaam, sacharine en sucralose. Die zoetstoffen leveren geen energie, beïnvloeden de bloedsuikerspiegel niet, hebben een hoge zoetkracht, maar wel een adi-waarde: een aanvaardbaar dagelijkse inname. Er is namelijk per intensieve zoetstof een maximumdosis per dag opgesteld door de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid. De adi van een zoetstof wordt uitgedrukt in milligram per kilogram lichaamsgewicht per dag, en is dus afhankelijk van persoon tot persoon. Daarop zit nog eens een veiligheidsmarge van 1/100ste. Zolang we ons beperken tot die maximumdosissen, kunnen deze zoetstoffen geen kwaad. De extensieve zoetstoffen leveren een kleine hoeveelheid energie, beïnvloeden de bloedsuikerspiegel niet of amper, hebben geen adi-waarde, maar zoeten minder hard dan suiker. Tagatose is een voorbeeld van zo’n extensieve zoetstof. Bij overmatig gebruik kunnen die zoetstoffen wel een laxerend effect hebben.’

‘Omdat een zoete smaak altijd drang kan geven naar meer zoet, kan je over het algemeen het best zowel natuurlijke suikervervangers als zoetstoffen zoveel mogelijk beperken. Als ik moet kiezen, gaat mijn voorkeur wel uit naar de zoetstoffen.’




4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Guido Westerburg

    Eet zo weinig mogelijk suiker, maar laat alstublieft alle zoetstoffen links liggen - met de mogelijke uitzondering van stevia hetgeen een natuurproduct is. Er zijn voldoende wetenschappelijke onderzoeken die uitwijzen dat mensen die light frisdranken - met zoetstoffen - drinken, dikker worden dan mensen die met suiker gezoete frisdranken drinken.

  • Peter Buyck

    Ach Stevia heeft wel een natuurlijke brol maar het ondergaat evenzeer industriële bewerkingen... Kunnen we eens leren de smaak van het product te waarderen? De yoghurt zonder S/Z toe te voegen (idem voor koffie, thee, ...). We leren kinderen spruiten eten maar we geven onszelf vrijstelling door te zoeten, zouten, ...

  • roger geens

    Als je gezond bent -zeker geen diabetes hebt - is natuurlijke suiker aan te bevelen ,chemische suikers zijn sowieso niet gezond .Natuurlijke suikers met mate genomen zijn steeds te verkiezen boven de onnatuurlijke .

  • Conny Craut

    Over Stevia wordt hier niet gerept. Toch zoet die enorm, heeft die geen calorieën en is die wel volledig natuurlijk. Dus aan de kant al die chemische namaakbrol. Veel minder suiker en stevia zijn de boodschap.