stap voor stap

Gesponsorde inhoud

Kan je een kantoorbaan compenseren met sport? 5 feiten en fabels over bewegen

Getty Images
Iedereen weet ondertussen wel dat het belangrijk is voor je gezondheid om voldoende te bewegen. Toch heerst er nog steeds veel onduidelijkheid over. Want zijn die 10.000 stappen per dag nu écht nodig? En hoeveel uur moet je eigenlijk sporten om veel zitten tijdens de werkuren te compenseren? Met de hulp van gezondheidsfonds CM zetten we 5 feiten en fabels op een rij.

1. Het huishouden telt mee als je genoeg wil bewegen
Feit! Volgens de bewegingsrichtlijn moeten we elke dag zoveel mogelijk licht intensief bewegen in plaats van te zitten, bijvoorbeeld door te koken of staand te werken. Daarnaast wordt het aangeraden om elke dag een half uur met matige intensiteit te bewegen. Dat mag zelfs verdeeld worden in blokken van tien minuten. Strijken, stofzuigen en met de kinderen spelen tellen dus inderdaad mee voor je dagelijkse portie beweging. Mooi meegenomen!

2. Veel zitten verhoogt het risico op verschillende ziektes
Feit! Uit onderzoek blijkt dat mensen die veel zitten zich vaker slecht in hun vel voelen en meer kans hebben op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en mogelijk zelfs verschillende soorten kanker. Slik! Je kan het risico verkleinen door ieder halfuur even op te staan. Dat heeft meer voordelen: het houdt je spieren en botten sterk, vermindert de kans op rug-, nek-, en schouderklachten, verbetert je doorbloeding en lichaamshouding en geeft je humeur en concentratie een oppepper.

3. Ik sport twee keer per week, dus ik ben goed bezig
Feit én fabel. Voor gezonde volwassenen wordt aangeraden om 75 minuten per week met hoge intensiteit te bewegen. Als je twee keer per week sport, ben je dus goed bezig. Maarrr… Als je de rest van de dag voornamelijk zit, is sporten niet genoeg om dat te compenseren. Dit geldt helaas voor veel mensen: Vlaamse volwassenen zitten gemiddeld 8,3 uur per dag. Bij ouderen loopt dat zelfs op tot 9,5 uur per dag. Maak er daarom een gewoonte van om ieder halfuur dat je zit toch even op te staan. Haal iets te drinken, ga naar het toilet (beter nog: het toilet op een andere verdieping!) of doe een paar rekoefeningen.

4. 10.000 stappen per dag zetten is een goed idee
Feit! De Japanse onderzoeker Dr. Hatano toonde aan dat 10.000 stappen gespreid over de dag je gezondheid fundamenteel verbetert. Voor 65-plussers is de richtlijn 8.000 stappen per dag. Een laagdrempelige manier van bewegen, want stappen zetten kan overal: thuis, op je werk of om je te verplaatsen. Maar staar je zeker niet blind op de cijfers. Ook kleine vorderingen maken verschil voor je gezondheid. Zijn 10.000 stappen niet meteen haalbaar voor jou? Ga dan langzaam meer bewegen. Elke stap die je zet, is er eentje in de goede richting!

5. Je moet je leven helemaal omgooien om gezond te zijn.
Fabel! In het geval van beweging geldt: alle beetjes helpen. Door zitten, staan en bewegen af te wisselen, creëer je een gezonde balans. Laat je niet ontmoedigen omdat je ‘toch al veel zit’. Juist de kleine beweegmomenten verspreid over de dag zijn haalbaar en hebben een positieve invloed op je gezondheid. Neem de trap in plaats van de lift, parkeer je auto verder weg en ga vaker met de fiets. Kleine moeite, groot effect.

Beklom jij ooit de Mount Everest? Waarschijnlijk wel. Gewoon niet in één keer, maar stap voor stap. Wil jij ook een stap in de goede richting zetten? Kijk hier voor nog meer info van CM rond meer bewegen.




3 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • jos indigne

    ik heb gemiddeld 12.000 stappen per dag en ik ben bijna 66 dus dat zit goed

  • Guy Burms

    Bij mij hetzelfde, 23/10/2017 woog ik 100 kg. Ik ben toen begonnen anders te eten en drinken. Na 3 maanden 27 kg. kwijt!!! Super, geen pijnlijke voeten en knieen. Wat een verlossing. Dit allemaal zonder extra kosten of ingrepen, dus op karakter. Mijn conditie was toen 0,0 en zit nu boven een gemiddelde topsporter. Ik werk fulltime van 05h00 tot 13h00, ben 53 jaar, ga pas om 23h00 slapen en stap tussen 70 en 100 km per week en ik voel me super!!! Btw, ik ga stappen ipv tv te kijken.

  • danny buyse

    Ik wandel tussen 18 en 28 km en dus omgerekend vlot gemiddeld 29000 stappen in 3 tot 4 uur aan 6.8 tot 7.3 km per uur. Sedert februari tot eind oktober 13 kg afgevallen en van een BMI van meer dan 28 naar 24 gegaan. Hartslag is in rust 50 nu i.p.v. 70 vroeger door groter hart "sporthart".