Ga naar de mobiele website
^ Top

Kan groene thee en sport echt je metabolisme 'boosten'? Dokters zochten het uit

thinkstock
Een razendsnel metabolisme dat die zak chips even snel weer wegwerkt als je hem hebt opgegeten, we zouden er natuurlijk graag voor tekenen. Van bepaalde dingen zoals groene thee, koud water drinken en krachtoefeningen wordt gezegd dat ze je stofwisseling kunnen versnellen waardoor je calorieën vlugger verbrandt, maar is dat wel zo? BBC zocht het uit, en liet enkele dokters hun licht erover schijnen.

Trust Me, I'm A Doctor is een programma op BBC waarin dokters bepaalde gezondheidsclaims aan een uitgebreide test willen onderwerpen. Met de hulp van artsen, professoren en proefpersonen worden stellingen onder de loep genomen die vaak al lang vanzelfsprekend voor waar worden aangenomen. In deze aflevering: kunnen groene thee, ijskoud water en spieroefeningen echt bijdragen tot een sneller metabolisme en dus helpen om gewicht te verliezen?

Wat betekent 'metabolisme' eigenlijk?

Je metabolisme of stofwisseling bestaat uit verschillende onderdelen. Ten eerste is er jouw metabolisme in rust, wat simpelweg de energie is die je gebruikt om in leven te blijven. Je gebruikt energie voor je vertering en om je hart en brein te laten werken. Dat is het basismetabolisme, dat iedereen van nature heeft. Hoe snel dat basismetabolisme gaat, is vooral genetisch bepaald. Daarnaast wordt ieders metabolisme beïnvloed door externe factoren zoals hoeveel spieren je hebt en hoeveel je beweegt. Niet alleen sporten speelt daarbij een rol, maar ook slapen, eten, de trap op wandelen, in de tuin werken enzovoort.

Je basismetabolisme is vooral genetisch bepaald. Daarnaast is er invloed door externe factoren zoals hoeveel spieren je hebt en hoeveel je beweegt.

Je metabolisme boosten

Wie zijn metabolisme wil 'boosten', versnelt het proces waarbij energie verbruikt wordt. Voor wie wat kilo's wil kwijtspelen is dat een interessant gegeven. Vandaar dat bij dieet- of sporttips aan bepaalde voedingsmiddelen of sporten vaak een 'metabolismeboostende' eigenschappen worden toegeschreven. Groene thee, ijskoud water en spieroefeningen zijn daar drie voorbeelden van, die de dokters uit BBC eens van naderbij wilden bestuderen.

Van koud water wordt beweerd dat het je metabolisme boost, omdat je energie nodig zou hebben om het vocht op lichaamstemperatuur te krijgen bij het verwerken ervan.
thinkstock Van koud water wordt beweerd dat het je metabolisme boost, omdat je energie nodig zou hebben om het vocht op lichaamstemperatuur te krijgen bij het verwerken ervan.

Niet significant

De dokters selecteerden een hoop proefpersonen, en deelden die in drie groepen om zes weken lang aan de slag te gaan met respectievelijk groene thee, koud water en minstens één uur per week spieroefeningen, met dit resultaat: "We ontdekten dat sommige proefpersonen uit de groep effectief gewicht verloren en hun metabolisme konden opkrikken. Maar het verschil bleek niet significant binnen de hele groep," legt presentator Mosley uit. "Zo was er een vrouw die bijna 2 kilo verloor en haar metabolisme met 20% versneld zag door veel koud water te drinken. Maar over het algemeen in de hele groep was er geen significant verschil merkbaar."

Eén vrouw verloor bijna 2 kilo en versnelde haar metabolisme met 20% door veel koud water te drinken.

Veel individueel verschil

In de groep die intensief spieroefeningen deed, nam bij 6 van de 9 proefpersonen de spiermassa toe. Meer spieren zorgt er effectief voor dat je meer calorieën verbrandt. Maar bij 3 van hen was dat niet het geval. "Dat is op zich logisch, omdat niet iedereen hetzelfde reageert op sport," aldus Mosley. "Door genetische verschillen is er heel veel individueel verschil op hoe we reageren op bepaalde triggers, waardoor je metabolisme boosten heel moeilijk blijkt."

Meer spiermassa zorgt ervoor dat je meer calorieën verbrandt.
thinkstock Meer spiermassa zorgt ervoor dat je meer calorieën verbrandt.

Proberen maar

De bottom line: er valt geen lijn te trekken in welk middeltje nu echt universeel aan ieders metabolisme een opkrikker geeft. Waar veel water drinken voor de ene zal helpen, is iemand anders meer gebaat bij regelmatig spieroefeningen doen. Mosley schat de kans het hoogste in bij krachtoefeningen, maar voegt eraan toe dat je geluk moet hebben dat jij net iemand bent die hier positief op reageert. "De enige manier om erachter te komen, is door het zelf uit te proberen. Je zou natuurlijk ook genetische testen kunnen laten uitvoeren, maar die zijn ingewikkeld en duur." Trek dus die sportschoenen aan, drink een kopje groene thee nu en dan en ook voldoende water. Baat het niet, het schaadt ook niet, want alledrie zullen ze alleen maar voordeel voor je gezondheid opleveren.

De enige manier om erachter wat jouw metabolisme versnelt, is door het zelf uit te proberen




3 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Inge De Ridder

    Groene thee en veel water drinken is Inderdaad altijd goed. Maar 1 uurtje sporten denk ik niet voldoende.

  • Anonymous

    Met 1 uur sport per week ? Dit moet een grap zijn wat voor een dokter is dit die noemt toch niet toevallig Maggy de Block

  • Anonymous

    Er zal sowieso weinig gebeuren met amper 1h sport

Meld een bug