Je hoeft niet élke dag te sporten, zegt de wetenschap

thinkstock
Ben je in een vlaag van goede voornemens er stevig ingevlogen, en sport je nu bijna elke dag? Dat is ook weer niet nodig, schrijven Britse en Schotse wetenschappers. "Elke dag sporten hoeft niet, enkele keren per week levert evenveel voordeel op." Dat is meteen ook een realistischer schema om vol te houden.

De meeste mensen vinden niet de tijd om elke dag de sportschoenen aan te trekken, en zijn al blij als dat één à twee keer per week lukt. Schuldgevoel daarover is niet nodig, want een grootschalige studie bij 64.000 volwassenen in Engeland en Schotland wijst uit dat dit type sporters - 'de weekendsporters', zoals ze die in de studie noemen - ook al goed bezig is. Slechts enkele keren per week sporten levert evenveel voordeel op voor je gezondheid als elke dag een training doen.

Geen groot verschil

"Weekensporters" uit het onderzoek, die een à twee keer per week aan sport doen, hadden een 41% lagere kans om te sterven aan een cardiovasculaire aandoening, en 18% lagere kans om te overlijden aan kanker, dit in vergelijking met wie zelden of nooit sport. Bij wie drie dagen of meer per week gaat sporten, lagen die percentages respectievelijk op 41% en 21%, wat geen groot verschil is.

Hoeveel uren je dan juist moet sporten volgens sportarts Chris Goossens, lees je in onze pluszone exclusief voor abonnees.

Iets is beter dan niets

Conclusie: regelmatig bewegen is nog altijd beter dan helemaal niet bewegen, en twee keer in de week sporten is haalbaar en vol te houden. Ook al liggen de richtlijnen over hoeveel je moet bewegen iets hoger, matig bewegen helpt nog altijd om een vroegtijdige dood tegen te gaan. Heb je goede voornemens, maar ben je het niet gewend om te sporten? Begin dan met rustig en niet meteen heel fanatiek, om de kans op blessures in te perken.




Reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels