Exclusief voor abonnees

Je geheugen werkt beter als je het traint. Zo doe je dat

Anne Stalinksi
De namen van dertig nieuwe collega's, of je boodschappenlijstje? Neurowetenschapper Boris Konrad (34) schreef een boek over hoe je van alles onthoudt. Hierbij alvast vijf tips.

Hoe komt het dat je de naam van diegene die zich net voorstelde seconden later alweer bent vergeten? De Duitse geheugentrainer en neurowetenschapper Boris Konrad, verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen, legt het uit in zijn boek 'De geheimen van ons geheugen'. En hij weet ook hoe je het voorkomt. Hij beschrijft de technieken waarmee je volgens hem de namen van al je dertig nieuwe collega's meteen onthoudt.

Als scholier zag hij een televisieprogramma waarin een vrouw tips kreeg om haar geheugen te verbeteren. Die technieken hielpen hem door zijn eindexamens en door zijn studie op de universiteit. Dankzij dagelijks oefenen leert hij talen en onthoudt hij boodschappen en de namen van mensen na een ontmoeting.

Konrad: "Het geheugen wordt er niet beter van dat je tegenwoordig minder hoeft te onthouden. Train daarom. Wat namen onthouden betreft: je maakt er een betere indruk mee. De methode werkt bij iedereen. We hebben nog nooit meegemaakt dat de geheugentechnieken helemaal niets deden. En als je de technieken beheerst, kun je ze altijd toepassen."

De training is waarschijnlijk ook handig voor mensen die grote kans hebben op dementie. Konrad: "Het heeft geen nut als je al in een stadium van dementie zit, daarvoor zijn de technieken te complex. Begin liever op tijd."

De hersenen zelf veranderen er niet door, maar de verbindingen tussen verschillende hersengebieden wel, zoals tussen de hippocampus en de prefrontale cortex. Een goede samenwerking tussen beide, helpt het geheugen.

Deze vijf tips helpen het geheugen te verbeteren, volgens Konrad zijn ze wetenschappelijk verantwoord.

1. Beelden opslaan

Maak beelden om een naam te onthouden en zie deze ook voor je. Meneer Molenaar zie je in een molen, mevrouw Visser met een hengel. Mensen die je al kent, kunnen goed van pas komen! Als je een Kylie tegenkomt, stel je dan bijvoorbeeld voor dat ze met Kylie Minogue zingt.

2. Bouw een geheugenpaleis

Deze techniek, bekend van Sherlock, is zowel oud als nuttig. Dit is ook het geheim van andere geheugenkampioenen: maak in een ruimte, bijvoorbeeld de woonkamer, een lijst van plekken (de zetel, salontafel, tv, het tv-meubel). Wil je je boodschappenlijst met boter, brood, tomaten en ui onthouden, verzin dan op elke plek iets. 'Op de bank smeer ik boter, op de salontafel ligt een enorme berg brood, het tv-meubel heeft tomaten als voeten en iemand gooit een ui naar de tv totdat deze omvalt.' Het aantal plekken kan groeien en dus ook de lengte van de lijst. Zelfs beginners onthouden in mijn workshops gemakkelijk waarmee ze vijftig plekken in verband brengen.

3. Test jezelf vaak en vroeg

Als je een artikel in de krant leest, vraag jezelf dan eerst af wat je net hebt gelezen. Als je een vergadering verlaat, controleer dan je geheugen op de namen en het uiterlijk van de mensen die je net hebt ontmoet. Dit staat bekend als 'retrieval practice'.

4. Slaap genoeg

Terwijl we slapen, rust ons lichaam en verfrissen onze hersenen. Ze herschikken het geheugen, wat bekendstaat als geheugenconsolidatie.

5. Blijf proberen

Onderzoek toont aan dat het gebruikte geheugen een geheugen is dat blijft. Blijf het uitdagende taken geven, dat is de beste manier om scherp te blijven.

De geheimen van ons geheugen, over herinneren en vergeten en het trainen van een superbrein, Ambo Anthos, €20




Reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.