Je eet onregelmatig en 5 andere redenen waarom je niet van je buikje verlost raakt

Ben jij ook zo iemand die eerst aankomt op de buik? En lijk je maar niet van dat vervelende buikje af te raken? Dan moet je de oorzaak misschien bij één van deze dingen zoeken. 
Getty Images

1. Je eet voldoende eiwitten, maar niet de juiste

Goede bronnen van eiwitten bouwen spiermassa op en zorgen voor een voller gevoel. De meeste van ons raken wel aan de dagelijkse eiwitbehoefte, maar vaak komen die niet van de magere eiwitten zoals vis, kip, kalkoen, bonen en peulvruchten. In plaats daarvan kiezen we vaak voor rood vlees en kaas. Probeer daarom om je te focussen op magere eiwitten.

2. Je fitnessroutine zit fout

Bestaat jouw work-out alleen maar uit cardio-oefeningen of uit krachttraining? Probeer dan eens om beide te combineren. Zo zal je het meeste buikvet verliezen.

3. Je hebt alles uit je kast gehaald wat niet vetarm is

Veel vetarme verwerkte voedingsmiddelen zijn rijk aan suiker, en jammer genoeg blijft dat suiker vooral aan je buikje plakken. Probeer daarom meer enkelvoudige en meervoudige onverzadigde vetten zoals noten, sojabonen en olijfolie. Die zullen minder snel als vet opgeslagen worden.

4. Je eet niet regelmatig genoeg

Hoe weinig tijd je ook hebt, maaltijden – en zeker het ontbijt - overslaan zorgt er niet alleen voor dat je metabolisme vertraagt, uit onderzoek bij muizen blijkt dat het ook kan leiden tot gewichtstoename in je maag. Probeer daarom om elke paar uur iets te eten.

5. Je hebt stress

Stress verhoogt je cortisolniveau waardoor je meer gewicht opslaat aan je buikstreek, je stofwisseling vertraagt en je minder calorieën verbrandt in rust. 

6. Je bent in de menopauze

In de menopauze daalt de hoeveelheid oestrogeen in je lichaam. Bij voldoende oestrogeen wordt vet vooral opgeslagen aan de billen, heupen en dijen. Als je oestrogeen daalt, verplaatst dat extra vet zich vooral naar de buikstreek. Daarom hebben vrouwen in de overgang zo vaak last van een buikje. Maar we hebben ook goed nieuws: na je menopauze val je makkelijker af dan iets jongere vrouwen. Zo heeft een lichte fysieke activiteit zoals wandelen en tuinieren, een al een grote invloed op je buikvet. Bewegen is dus de boodschap!




4 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Marianne Van den Lemmer

    Het ideale dieet? FWM-BWM : fret wat minder - beweeg wat meer. Dat lukt!

  • Verbeeck Jeroen

    Man man man, als je elke paar uur eet trigger je constant je insuline. Zolang er insuline in je bloed zit kan je lijft nooit aan je vetreserves... Suikers en bewerkte koolhydraten zijn vergif en zorgen puur voor vetopslag. Alle natuurlijke koolhydraten (groenten) zijn wel goed omdat die vol zitten met vezels. De vezels binden zich aan de koolhydraten en worden samen afgevoerd ipv opgeslagen als vet. Meer info, zoek op Keto en Intermittent Fasting (IF)

  • Brigitte Maes

    Op de foto vind ik dat eerder buikvel dan buikvet!

  • Alain Stuker

    We eten in Belgie veel en veel te veel. Ik ontbijt al dertig jaar niet meer, ik eet nooit na 16 uur. Ik eet altijd de helft van een ander. Ik doe nooit aan sport (ik geloof daar niet in). Resultaat: 1,78m - 74 kg - man van 51 jaar. Nog nooit ziek geweest, nog nooit één medicijn ingenomen.