Is Hot Yoga eigenlijk echt beter dan gewone yoga?

Thinkstock
Yoga veroverde decennia geleden al de sportwereld, maar ook de relatief nieuwe 'Hot Yoga' variant, waarbij de training doorgaat in een verwarmde ruimte, is razend populair bij ons. Maar heeft die hogere thermostaat eigenlijk wel veel nut?

Tegenwoordig heeft iedere stad wel een studio die Hot Yoga aanbiedt. De discipline belooft een workout die dieper gaat dan die van gewone yoga, met als bonus een zuiverende werking. Door de warmte ga je immers flink zweten, en met dat zweet raak je ook toxines kwijt. Toch?

De thermostaat verhogen tijdens je yogasessie heeft echter weinig echte voordelen. De Amerikaanse professor Cedric Bryant, die de discipline bestudeerd heeft, zegt dat sommige mensen wel degelijk een verschil merken. "De hitte kan je flexibiliteit en het bereik van je bewegingen verbeteren, waardoor je makkelijker de poses vormt. Op die manier kan je er dus wel wat uithalen: je wordt beter in yoga."

Als je echter hoopt dat je wat extra pondjes kwijtraakt, ben je eraan voor de moeite. Het aantal verbrande kcal verschilt nauwelijks met een gewone yogasessie. "Ongeveer 350 à 400 kcal per uur, afhankelijk van hoe intensief je sessie is."

Toxines
En ook voor die gifstoffen moet je het niet per se doen. Hoewel zweet inderdaad wat afvalstoffen bevat, is dat niet voldoende om enige impact te hebben op je gezondheid. "Als je lichaam gifstoffen wil kwijtraken, zullen je nieren die via je urine naar buiten werken, niet via je zweet. Het enige wat je echt met zweten kwijtraakt, is vocht."

En daar moet je toch wat mee opletten. Hoewel een gezonde persoon zonder problemen 60 tot 90 minuten hot yoga moet kunnen uitvoeren, vormt het toch een risico. "Bij Hot Yoga wordt niet alleen de temperatuur, maar ook de vochtigheid in de ruimte kunstmatig verhoogd. Dat wil zeggen dat je zweet niet echt verdampt en je lichaam het moeilijk krijgt om zichzelf af te koelen." Neem dus je voorzorgen: drink tussendoor voldoende water. Duurt je les langer dan een uur? Ruil je water dan in voor een sportdrank om je zouten terug aan te vullen. En als je je duizelig of misselijk voelt, of hoofdpijn krijgt, is het tijd om buiten wat te gaan afkoelen.

Bryant raadt ook aan om extra voorzichtig te zijn met Bikram Yoga. Bij die discipline wordt de ruimte algauw tot 40 graden verwarmd - bij Hot Yoga is dat meestal 'maar' 32 à 35 graden. "Beginnelingen starten best met kortere, koelere klassen en werken langzaam naar de Bikramvariant toe.