Ipad, laptop en tv: dit zijn de effecten op je gezondheid

thinkstock
We zitten op ons werk uren voor de pc te werken, en als we 's avonds thuis zijn zetten we de televisie wel even aan. En voor we gaan slapen nog even snel wat surfen op de Ipad of de laptop. Het is een bekend scenario, dat echter heel wat negatieve effecten op onze gezondheid heeft. Dit is waarom je het beeldscherm beter wat sneller uitzet:

Eerst en vooral is een teveel aan beeldscherm slecht voor je slaappatroon. Het licht en de bewegingen op het scherm onderdrukken namelijk het hormoon melatonine, dat signalen uitzendt naar onze hersenen wanneer het tijd is om te gaan slapen. Met slaaptekort tot gevolg. En op termijn is dat desastreus voor je gezondheid: het risico op een beroerte, diabetes en hartziekten schiet de hoogte in. Je wordt vatbaarder voor ziektes en emotioneler door, en je geheugen lijdt eronder. Van concentratievermogen is weinig meer te merken, en een doodvermoeid uiterlijk is ook allesbehalve aantrekkelijk.

Een tekort aan melatonine blijkt niet alleen nefast voor je nachtrust, ook de kans om zwanger te worden slinkt erdoor. De vruchtbaarheid van vrouwen kan dus afnemen als je teveel naar een beeldscherm staart. Het hormoon beschermt je eicellen immers tegen oxidatieve stress, dat veroorzaakt wordt door onder andere te veel alcohol, roken, psychische of lichamelijke stress, te veel zon, vervuiling, overgewicht en te veel sport. Zonder melatonine valt die bescherming weg.

thinkstock
thinkstock

Aan de andere kant veroorzaakt de blootstelling aan het onnatuurlijke licht dan weer een stijging van het hormoon cortisol, dat met stress gelinkt wordt en onze mentale gezondheid overhoop kan gooien. De kans op depressies en emotionele schommelingen wordt zo een stuk groter.

Ook kanker wordt gelinkt aan de blootstelling van elektronisch licht. Volgens een onderzoek aan het North Shore Medical Center wordt het lichaam daardoor ook minder beschermd tegen bepaalde vormen van de ziekte, waaronder borstkanker.

Wie zijn vakantiekilo's snel weer weg wilt, stopt zijn Ipad ook best wat vroeger weg. Volgens een onderzoek aan de Northwestern University is een teveel aan beeldschermen ook slecht voor je lijn. Door later en minder te slapen, wordt ook je eetpatroon in de war gestuurd. Je ontwaakt later, en dus vallen je maaltijden ook op een later tijdsstip. Je lichaam krijgt zo veel minder tijd om calorieën te verbranden, en je komt zo veel sneller aan.