Ga naar de mobiele website
^ Top

Intervaltraining is een succes, zeker voor vrouwen

thinkstock
Nieuw onderzoek toont aan dat intervaltraining op hoge intensiteit (HIIT) een succesverhaal is, in het bijzonder voor vrouwen. We blijken bovendien uitzonderlijk goed in het gevoelsmatig maximaliseren van deze trainingstechniek.

Een interdisciplinaire studie van onderzoekers aan verschillende Amerikaanse universiteiten herbevestigt dat een stevige intervaltraining vruchten afwerpt. Bovendien werd ontdekt dat de trainingstechniek vooral voor vrouwen een succesverhaal is.

Voor het onderzoek werden 8 mannen en 8 vrouwen tussen de 19 en de 30 jaar onderworpen aan intervaltraining op hoge intensiteit met verschillende recuperatieperiodes. Alle proefpersonen hadden voor de studie al zelf minstens één intervaltraining per week op de agenda staan en waren dus geen groentjes.

De deelnemers liepen op een loopband op de hoogste intensiteit die ze aankonden, en hadden de workout dus zelf in de hand. Iedereen deed 6 verschillende intervalsessies van 4 minuten. De rustperiode varieerde tussen 1, 2 en 4 minuten. Tijdens de proef werden de maximale zuurstofconsumptie en hartslag nauwkeurig in kaart gebracht. Ze kregen geen feedback op hun prestaties mee, maar moesten het tempo zelf bepalen op basis van hoe ze zich voelden.

Vrouw vs man
Uit de resultaten blijkt dat mannen aan een sneller tempo liepen, terwijl vrouwen op een hoger percentage van hun maximale hartslag en zuurstofconsumptie trainden. "Er blijkt een groot verschil te bestaan in de manier waarop mannen en vrouwen hun workouts regelen. Hoewel ze allemaal gelijkaardig recupereerden, werkten vrouwen harder vanuit een relatief cardiovasculair standpunt", stelt dokter Matt Laurent.

"Een tip die iedereen moet onthouden is dat je bij HIIT (high-intensity interval training) altijd moet luisteren naar en vertrouwen op je lichaam. Bovendien blijft de 2:1 werk/rust-ratio overeind als optimaal ritme", klinkt het besluit.

Meer over


Meld een bug