Exclusief voor abonnees

In 10 dagen puur en lichter met Pascale Naessens: “Al na enkele dagen voel je je energieker”

In 10 dagen puur en lichter met Pascale Naessens.
RV In 10 dagen puur en lichter met Pascale Naessens.
Wat we vandaag weer moeten klaarmaken? Geen nood: de volgende tien dagen kookt Pascale Naessens voor u. Op onze vraag stelde zij een menu samen, van ontbijt tot avondmaal — zonder snelle koolhydraten én met veel fruit, groenten én zelfs vetten. Zo kan u zelf letterlijk aan den lijve ondervinden welk verschil de keuken van Pascale kan maken: “Wie mijn uitdaging aangaat, zal zich al na enkele dagen energieker, gelukkiger en gezonder voelen”, garandeert Pascale. Haar tien redenen om deel te nemen aan de Puur & Lichter Challenge.

“Lightproducten hebben toch geen zin”

“Laat die potjes yoghurt in de supermarkt met een gezondheidsclaim genre ‘0,0% vetten’ gerust links liggen. Net als al die andere light- of magere producten. Intussen weten we dat die niet zo gezond zijn. Door alle vetten uit bijvoorbeeld yoghurt te halen, krijg je een product dat veel te lopend is en — vooral — totaal geen smaak heeft. En om er dan toch weer smaak in te krijgen, voegen ze er flink wat suiker of andere zoetstoffen — snelle koolhydraten dus — aan toe, waardoor van een gezondheidsvoordeel echt geen sprake meer is. Ook lightproducten komen niet goed uit wetenschappelijke studies, ze blijken geen gezondheidsvoordeel te geven en je slankt er niet van af.”

“Opstoot aan energie”

“Dankzij deze challenge kan iedereen zelf aan den lijve ondervinden welk verschil verse, natuurlijke voeding — zonder snelle koolhydraten als suiker en zetmeel — kan maken. Er bestaat ook geen enkel excuus meer om het niet uit te proberen. (lacht) Mijn recepten zijn eenvoudig en volledig uitgewerkt, zelfs met de boodschappenlijstjes erbij. En ook de periode van tien dagen is niet onoverkomelijk. Het enige dat je zelf nog hoeft te doen, is naar de supermarkt te gaan én het klaar te maken. Dat kost natuurlijk wat meer tijd dan bij kant-en-klaargerechten, hoewel de bereidingstijd van mijn recepten nogal meevalt. Maar het gaat dan ook om tijd die je letterlijk in jezelf stopt. Zowat elke studie over voeding bewijst het: wie energiek en gelukkig door het leven wil gaan, moet vers eten. Zeker de mensen die er momenteel een ander voedingspatroon op nahouden én zich perfect aan de Challenge houden, zullen zelfs na een paar dagen het verschil al voelen. Zij zullen zich minder snel moe voelen en met gegarandeerd meer energie door de dag stappen. Wie last heeft van overgewicht én zich aan mijn menu houdt én dus van de snelle koolhydraten afblijft, zal ook gewicht verliezen. Al vind ikzelf de energie-toename belangrijker. Vers en lekker eten leidt tot een energiek leven.”

“Minder snel honger”

“Veel mensen denken dat ze door het schrappen van hun dagelijkse brood en/of aardappelen sneller honger zullen krijgen, maar niets is minder waar. Net door die voedingsmiddelen zal je sneller weer honger krijgen. Zodra het brood en die aardappelen de maag verlaten, worden die al in de dunne darm verteerd en worden die suikers direct opgenomen in het bloed. Maar die plotse suikerpiek zal al even snel weer verdwijnen en je zult weer honger krijgen. Vandaar dat aardappelen en brood ook snelle koolhydraten worden genoemd. In de juiste volgorde zijn het net eiwitten die het meest verzadigen, gevolgd door de vetten én dan pas de koolhydraten.”

“Ideaal voor een goede verzadiging is als ontbijt fruit met volle yoghurt en een handvol noten of zaden. Probeer bananen en druiven te mijden, want daar zitten de meeste suikers in, net zoals cashewnoten het meeste zetmeel bevatten. Maar een combinatie van bijvoorbeeld perziken en bessen en vier lepels volle yoghurt, met pompoen-, zonnebloem- en chiazaden is niet alleen lekker, maar houdt je ook uren hongervrij.”

“Op porties letten hoeft niet”

“Zelf zou ik liever kookboeken schrijven zonder voorgeschreven hoeveelheden. Want hoe groot een portie mag zijn, is echt individueel bepaald. Man, vrouw, kind? Sportief of met een zware job? Eigenlijk moet iedereen gewoon eten tot die een aangenaam verzadigd gevoel heeft. Zonder zich te houden aan voorgeschreven porties. Dat is een intuïtief proces.”

“Enkele jaren geleden kreeg ik een mailtje van een dokwerker: ‘Ik ben 20 kilo vermagerd dankzij Pascale maal 2’. Dus zelfs met dubbele porties dan in mijn boek stond, is die man kilo’s kwijtgeraakt. Of er zonder vastgelegde porties geen risico bestaat dat men zich overeet? Dat is heel moeilijk met verse voeding. Je krijgt geen kick van overeten in vis of groenten. Als mensen zich overeten, is dat vooral door het brood, pasta, aardappelen die erbij liggen… Al die snelle koolhydraten dus, die laten onze hormonen op hol slaan en stimuleren vooral het genotscentrum in ons brein.”

“Ook kinderen kunnen meedoen”

“Ook kinderen kunnen moeiteloos deelnemen aan mijn Challenge. Wat zouden ze immers missen? Alle noodzakelijke voedingsstoffen — vitamines, mineralen, vetten, trage koolhydraten en eiwitten — zitten ook in mijn gerechten. Al zou ik ze tussendoor wel extra noten toestoppen omdat ravottende kinderen nu eenmaal meer nood hebben aan energie. En af en toe een koekje moet ook wel kunnen.”

“Eén goede raad echter: wie kinderen gezond wil doen eten, zegt beter helemaal niets. En gebruikt al zeker niet de term ‘gezondheid’. Zet het eten op tafel, zeg iets als ‘Mama heeft lekker eten klaargemaakt met veel kleurtjes’ en begin gewoon te eten. Een kind zal zich daar niet de minste vraag bij stellen. Maar zeg je als ouder: ‘Het is gezond eten vandaag zodat je goed zal kunnen spelen’, dan zal gegarandeerd weerklinken: ‘Ik moet dat niet hebben.’ Kinderen zijn in principe zelden ziek én dus ook niet met gezondheid bezig. Gezondheid als argument gebruiken om een kind iets te doen eten, lukt moeilijk. Wel is het goed om kinderen te betrekken bij bijvoorbeeld een moestuin: ‘Kom, we gaan eens kijken hoe groot de tomaten al zijn. Oei, we zullen nog een weekje moeten wachten voor we ze kunnen opeten.’ Dat mag dan weer wel.”

“Beter naar het toilet”

“Iemand die goed naar het toilet kan gaan, is een goedgezind mens. Zo zegt een volkswijsheid, waar ook meer wetenschappelijke waarheid in schuilt dan men denkt. Wat er in je darmen gebeurt, heeft een enorme impact op je welbevinden. Zo toonde wetenschapper Jeroen Raes van de KU Leuven als onderzoeker van darmflora onlangs aan dat het ontbreken van bepaalde bacteriën zelfs in verband kan worden gebracht met depressies. Of hoe het echt wel belangrijk is dat ook je darmflora gezond is. Met mijn gerechten — zonder die snelle koolhydraten én met meer vezels dankzij de variatie aan groenten, zaden en fruit en andere verse voeding — zullen de spijsvertering en toiletbezoeken ook gewoon veel beter verlopen.”

“Vlees eten mag”

“Tussen mijn Challenge-gerechten prijken onder meer spekblokjes, kalfsmedaillon en gehakt. Dus ja, vlees eten mag. Zelf ben ik geen veganist, geen vegetariër, geen carnivoor, geen viseter... Ik ben het gewoon állemaal. Op sommige dagen heb ik geen zin in eiwitten en eet ik gewoon een pure groenteschotel, zelfs zonder linzen, met een lekker sausje erbij. Maar vlees is volgens mij wel noodzakelijk. Alle wetenschap wijst er ook op dat we als mens nooit veganistisch zijn geweest. Pas op, ik ben dus niet tegen een veganistische/vegetarische dag, maar mij zal je nooit horen zeggen dat dit de gezondste keuken is. Tegelijk ben ik het er wel over eens dat vlees diervriendelijker gekweekt moet worden én dat ook een klein stuk op je bord meestal volstaat.”

“Vetten horen er gewoon bij”

“Behalve de transvetzuren in bijvoorbeeld gefrituurde producten bestaan er geen slechte vetten. Ook de verzadigde vetten niet. Een aantal wetenschappers aan befaamde universiteiten als Harvard en Tufts University hebben een paper geschreven waarin ze het opnemen voor vet, ook verzadigd vet. Daarin stellen ze dat er niet zoiets is als één algemeen verzadigd vetzuur. En dus niet alle verzadigde vetzuren als slecht mogen worden beschouwd. Sommige verzadigde vetzuren kunnen nog wel gelinkt worden aan choles­terol. Maar andere verzadigde vetzuren — zoals die in melkproducten — blijken nét wel goed en helpen onder meer tegen zwaarlijvigheid en diabetes. Dus het advies is: neem een natuurlijk product met al zijn vetten. Dus volle melk, volle yoghurt, volle boter... Waarom zou je bijvoorbeeld margarine kopen? Dat is alleen gemaakt vanuit het idee dat vetten slecht zouden zijn. Al wil dit nu ook niet zeggen dat je aan alles ineens extra vetten moet toevoegen. Maar eet het product zoals het onbewerkt bedoeld is — gewoon puur natuur. Zelf gebruik ik bij voorkeur olijfolie: het vet met de meeste bewezen gezondheidsvoordelen. Let wel: combineer geen snelle koolhydraten met verzadigde vetten — dat is gewoon ongezond. Maar wie vers eet, zal daar geen last van hebben.”

“Wel nog trage koolhydraten”

“Koolhydraten komen voor in heel veel voedingsmiddelen. In bewerkte voeding zijn ze geconcentreerd — met ook de vezels eruit gehaald — en liggen ze als het ware bloot. Daardoor worden ze snel opgenomen en laten ze je bloedsuikerspiegel pieken. Terwijl de koolhydraten in fruit, groenten of linzen, nog verpakt zitten in hun natuurlijke vorm. Bij die koolhydraten moet het lichaam echt nog moeite doen om eraan te geraken. Ze bereiken bovendien de dikke darm, waarbij ze ook nog eens als voeding dienen voor de darmbacteriën. En nee, daar horen gewoon brood en aardappelen niet bij. Als je weet dat aardappelen grotendeels uit zetmeel bestaan en zetmeel een lange keten van glucose is — suiker dus — weet je genoeg. Voor je koolhydraten grijp je dus beter naar fruit. Deels suiker, maar ook vezels, vitamines en vocht. Bovendien is die hoeveelheid ‘fruitsuiker’ vergeleken met brood relatief gering. In appelen zit bijvoorbeeld hooguit 20% aan suiker. In bessen zelfs maar 5%, terwijl die ook nog eens extra veel vezels bevatten en andere levende stoffen zoals bacteriën, vitaminen en mineralen. Door vet zoals volle yoghurt of kokosmelk toe te voegen, vertraag je ook nog eens de opname van suiker.”

“Zeker betaalbaar”

“Op mijn lezingen weerklinkt vaak dat verse en kwalitatieve voeding te duur is. Mijn vaste repliek: ‘Wie is zo arm dat die het niet kan betalen?’ En niemand die dan natuurlijk zijn vinger opsteekt. Een aantal jaren geleden heb ik gekookt voor mensen die een uitkering krijgen van het OCMW. Zij zijn niet bezig met gezonde voeding, maar wel met overleven in de maatschappij. Voor hen moeten er andere oplossingen gezocht worden. Maar het gros van de mensen kan het zich wel permitteren. Wie voortdurend een nieuwe smartphone of jeans kan kopen, kan dat in principe ook voor kwalitatieve voeding. We moeten zelf weer meer aandacht krijgen voor wat in ons eten zit. Al die schandalen zijn een gevolg van het feit dat we onze voeding zo goedkoop willen. Zonder ons nog af te vragen hoe gezond dat dan nog kan zijn en wat er dan allemaal in verwerkt zit. En staan we er trouwens wel eens bij stil hoeveel een pakje chips of snoeprepen tegenwoordig kost? En dan heb ik het nog niet gehad over de dokterskosten die je uitspaart.”

Van 24 augustus tot en met 2 september loopt de Puur & Lichter challenge met Pascale Naessens. Bekijk hier alle recepten, boodschappenlijsten, adviezen en tips. Wens je nog deel te nemen aan de challenge? Schrijf je hier in en ontvang dagelijks de recepten van Pascale Naessens. 

Benieuwd naar het nieuwe boek van Pascale? In Nog eenvoudiger 2 kookt ze met maar 4 ingrediënten. Alles om het je gemakkelijk te maken. Bestel het boek hier met 10 procent korting.

Lees ook:

Dit zegt de voedingsdeskundige: “Natuurlijke vetten zijn onschadelijk. Het zijn net de koolhydraten die verdikken”




8 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • an van den put

    ik heb ze nergens zien koken

  • Line Breemer

    Pascale is een van de enige die echt gezonde eetgewoonten aanleert, in elk boek staan de principes uitgelegd, je hoeft ze niet allemaal te hebben. Alle anderen die diëten promoten, willen alleen maar geld verdienen, je wordt nooit beter van Weight watchen en dergelijke...... en ga zelf je groenten en fruit kweken....

  • daisy caverneels

    Nog nooit gehoord gehoord over koolhydraat arm eten. Da bestaat al langer als da zij haar boekskes schrijft, en mag zij da wel doen want normaal iemand da niks van voeding weet en kent schrijft geen boekskes of was ze jaloers op al die koks. Ze heeft gewoon ideeën gepikt dat al bestonden en verkoopt ze als haar ideeën. Ik koop ze niet en luister alvast niet naar haar want haar eten kost voor 1 maaltijd meer als ik eet op een hele dag

  • guido vermeyen

    "Puur" hoe voelt dat aan ?

  • Herman Valaert

    dat weet een pas geboren kind - man man - wie trapt hier nog in ??? Er zullen altijd mensen zijn : die blijven roken/blijven drinken/blijven eten en die niet luisteren naar Pascale Naessens ... Ik luister ook niet , want ik rook niet ik drink met mate en ga af en toe eens lekker op restaurant en mijn vrouwtje kookt als de beste , maar niet uit een boek van Pascale. Daaaaaaaaag