Hoeveel push-ups kan jij doen? Blijkbaar is dat een goede voorspeller voor je risico op hartaandoeningen

Getty Images/iStockphoto
“Geen”, “Misschien 5", “Hoogstens 10": uit een kleine rondvraag op onze redactie blijkt al snel dat dat er geen push-uplovers aan ons verloren zijn gegaan. Toch blijkt uit nieuw onderzoek dat hoeveel keer je je kan opdrukken een goede maatstaf is om te weten te komen hoe het gesteld is met de gezondheid van je hart.

Voor de studie werden meer dan 1.500 mannen gevraagd een loopbandtest, maar ook andere oefeningen zoals push-ups, te doen en werden ook hun gezondheidsgegevens bijhouden. Talrijke studies toonden immers al het verband tussen een goede conditie en een verlaagd risico op hartaandoeningen aan op latere leeftijd. 10 jaar later keerden ze terug naar het ziekenhuis om de resultaten te bekijken.

Verrassend genoeg zagen de onderzoekers dat de push-upoefening een veel betere voorspeller was voor toekomstige hartproblemen dan de loopbandtest. Zo hadden mannen die zich minstens 11 keer konden opdrukken, minder risico op het ontwikkelen van een hartprobleem in vergelijking met degenen die geen 10 push-ups konden doen. De mannen die er 40 of meer konden doen liepen zelfs 96% minder risico op hartproblemen in de komende 10 jaar in vergelijking met degenen die er minder dan 10 konden uitvoeren.

De onderzoekers concluderen dan ook dat het aantal push-ups dat je kan doen, een hulptool kan zijn om je risico cardiovasculaire ziektes te voorspellen. Wat op zich niet geheel verrassend is volgens dokter Stefanos Kales, professor geneeskunde aan de Harvard Medical School en auteur van de studie. “Mensen die zich meer kunnen opdrukken, eten vaak al gezonder, bewegen meer en hebben meestal een gezondere BMI, allemaal factoren die je hart gezonder houden.”




5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Koenraad Verstraeten

    Top, Cynthia! De nagel op de kop!

  • Eida Lam

    Ik doe met gemak 50 push ups maar laat me geen vijf kilometer joggen.

  • Cynthia Dewilde

    Veel Push ups kunnen is een kwestie van oefenen. Je kan in perfecte conditie zijn door sport te doen en veel te bewegen maar daarom kan je nog geen push ups doen. Omgekeerd is het dus ook: je kan misschien wel 10 push ups doen ( door te oefenen) maar daarom heb je nog geen goede conditie. Ik geloof dys niks can die zogezegde studie.

  • jarvid lemmens

    Elke dag zoveel push ups als je kan 20 kere beter dan fitness en kost geen tijd

  • Pier Langemans

    Fitness = kans op hartaanval !!! Niks doen = Geen hartaanval !!