Hoeveel calorieën verbrand je nu echt met jouw favoriete sport?

thinkstock
Nog nooit eerder waren sporten en gezond eten zo'n groot fenomeen als vandaag de dag. Tegenwoordig heeft iedereen wel een fitnessabonnement in z'n portefeuille en minstens twee superfoods in het keukenkastje. Er zijn ondertussen zo veel verschillende soorten sporten en activiteiten dat iedereen wel iets leuk (of minder erg) vindt. Maar hoeveel calorieën verbrand je nu echt met jouw favoriete activiteit?
thinkstock

Niet echt verwonderlijk (die stijve benen en bilspieren na een sessie indachtig), maar met spinning verbrand je maar liefst 500 tot 700 calorieën per les. Uiteraard hangt het precieze aantal calorieën af van persoon tot persoon, maar al dat gezweet levert toch een behoorlijk resultaat op.

thinkstock

Yogafans moeten in het achterhoofd houden dat het aantal vebrande calorieën sterk afhankelijk is van de soort yoga die je beoefent. Bij de Vinyasa variant berust op extra intensieve bewegingen waarvan je hartslag meteen de hoogte ingaat verbrand je het meest. Goed voor zo'n 250 tot 400 calorieën, afhankelijk van het niveau en de intensiteit. De Bikram variant (in een hete kamer) helpt je van zo'n 350 calorieën af.

thinkstock

Het zal de crossfitters onder u wellicht niet verbazen dat je met de activiteit een maximum aan calorieën verbrand. Je gaat tot het uiterste van je grenzen tijdens het sprinten, liften en zwieren met die kettlebells. Uit een studie van professor John Porcari bleek dat de gemiddelde vrouw zo'n 12 calorieën verbrandt per minuut. Ongeveer 700 per uur dus, als je het al zo lang volhoudt natuurlijk.

thinkstock

Het is gratis, je kan het doen wanneer je maar wil en niets is zo goed om je hoofd leeg te maken. Niet verwonderlijk dat je tijdens een rondje door het park tal van collega-lopers tegenkomt. Bovendien verbrand je er ook nog eens calorieën mee, zo'n 50 tot 60 per kilometer om precies te zijn.

thinkstock

Mag het voor jou allemaal wat rustiger maar werk je ondertussen wel graag aan het verstevigen van je spieren? Dan is Pilates de ideale oplossing. Een uurtje oefeningen doen op de mat levert je zo'n 175 tot 190 calorieën minder op.

thinkstock

Tegenwoordig zijn oefeningen op basis van je eigen lichaamsgewicht de nieuwe hype. De Bikini Body Guide van Kayla Itsines ging in een mum van tijd het internet rond en kon op sociale media op bijzonder veel bijval rekenen. Deze en andere gelijkaardige workouts gaan van 200 tot 400 calorieën per halfuur.

thinkstock

Boxen is niet voor niets de favoriete workout van menig topmodel. Je krijgt er niet alleen gespierde armen van, maar het haalt ook zo'n 500 tot 1.000 calorieën per uur van je teller.

thinkstock

Zumba is niet alleen de gezelligste sport, je doet er ook serieus wat cardio mee. Als je er helemaal voor gaat kan je ieder uur 400 tot 600 calorieën verbranden, en je hebt waarschijnlijk zoveel plezier dat je het nog niet eens merkt.