Ga naar de mobiele website
^ Top

Hoe Oscar Willems zich klaarstoomde voor Spitsbroers in 3 maanden tijd

Instagram @bodiesbyredone
Wie gisteren naar de eerste aflevering Spitsbroers keek, kon er niet omheen. Ergens tussen zijn drukke carrière als topschutter en de decadente feestjes wist de ooit zo schattige Dennis Moerman ook de tijd te vinden om de fitness in te duiken. Om er vervolgens precies op tijd voor het tweede seizoen met staalharde buikspieren weer buiten te stappen. En dat in nog geen drie maanden tijd, verklapt personal trainer Redouane El Jaouhari Loukaim ons. Hoe dan?

"Die deadline van drie maanden werd ons opgelegd door de programmamakers," vertelt El Jahouari. "Oscar vreesde dan ook dat het een stevige bootcamp zou worden waarbij hij fysiek zwaar zou afzien. Maar niets is eigenlijk minder waar. Je hoeft echt niet urenlang met de zwaarste gewichten te zwaaien voor een afgetraind lichaam."

Minder dan een uur sporten

"Dat misverstand leeft bij veel mensen," verklapt de personal trainer. "Maar eigenlijk hebben we maar 5 keer per week een klein uurtje gesport. Dat is alles." Hoe dat komt? Dé basis van een gezond (en laten we eerlijk wezen: strak) lichaam is en blijft voeding. "Eten vormt met een aandeel van maar liefst 95 procent de échte basis van een fit lichaam. Sporten is eigenlijk maar bijzaak."

Het goede nieuws is dat dit betekent dat je niet tot in den treure sit-ups moet doen voor die strakke sixpack. "Iedereen heeft van nature buikspieren. Het probleem is dat die bij de meeste mensen verstopt zitten onder een laagje vet. Wie dat vetlaagje wegwerkt, krijgt vanzelf mooie buikspieren. En daar hoef je echt geen sit-up voor te doen. Beter is het om bij het sporten de grote spiergroepen aan te spreken, bijvoorbeeld met functionele oefeningen zoals squats. En het belangrijkste is natuurlijk gezond eten." Het slechte nieuws is dat gezond eten een stuk minder makkelijk is dan het lijkt.

Lees verder onder de foto

De transformatie van oscar Willems
RV De transformatie van oscar Willems
RV
VTM

Nooit meer pizza?

Zelf vindt de sportman het nochtans heel simpel. "Eten en drinken moet je sowieso, je doet het nu alleen op een andere manier." Al is die manier wel behoorlijk hard werken. "Op zich is het niet heel extreem, je moet het immers kunnen volhouden. Maar het vereist wel toewijding: je moet alles tot op de gram nauwkeurig afwegen en je heel strikt aan je schema houden."

"Toen ik met Oscar begon had hij zeer weinig spiermassa en wat vet. Dat moesten we eerst wegwerken, voornamelijk door minder koolhydraten te eten. Pas daarna zijn we in detail beginnen werken aan spieropbouw." Momenteel gaat hij door het leven met 4 kilogram vet minder, en 6 kilo spieren erbij. Maar betekent dat dan dat je nooit meer smakelijk in een stuk pizza mag happen? "Natuurlijk wel! Niet elke dag natuurlijk, maar je kan gerust een keertje barbecuen of frietjes eten. Het verschil is dat je daar dan naartoe moet werken, bijvoorbeeld door een keertje meer te gaan sporten. En nadien neem je natuurlijk meteen je dieet weer op."

Meer weten? Lees zaterdag in NINA hoe de Spitsbroers zich op dit seizoen hebben voorbereid.




7 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Mario Vandersmissen

    Hoeveel belichting niet kan doen...

  • mike milan

    Zonder anabolen dit resultaat;ONMOGELIJK !

  • Etienne Boeckx

    Ja maar die borstspieren kan je wel enkel verkrijgen met gewichten te heffen hoor ! En zeker niet op 5 weken !

  • Didier Dossche

    Iets van 3500kcal waarvan een goeie 2000kcal aan proteine=proteinedieet

  • Jeff Jeffie

    Shake om 19u. Hoe laat dan avond maal ?

Meld een bug