Exclusief voor abonnees

Hoe (on)gezond is een veganistisch dieet nu echt?

Een veganistisch gerecht.
thinkstock Een veganistisch gerecht.
‘Vegan food’, een dieet waarin geen dierlijke producten zoals melk, kaas en eieren worden gegeten, is hip. Dikwijls claimen veganisten dat zij zich fitter en gezonder voelen. Maar zijn ze dat ook? 

Volgens Astrid Postma, expert voeding en gezondheid bij het Nederlandse Voedingscentrum, zijn veganisten inderdaad gezonder. Zo hebben ze een lagere kans op hart- en vaatziekten. Of dat te danken is aan het voedsel, is echter de vraag. ‘Deels komt het vast wel door de voeding, maar het komt ook doordat ze meer bewegen en vaak niet roken.’

“Een veganistisch eetpatroon is gezonder dan dat van de gemiddelde westerse mens”, zegt ook Marjolein Visser, hoogleraar gezond ouder worden aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Toch zit aan deze uitspraak wel meteen een maar: “Je moet het wel zorgvuldig doen. Hoe extremer je eet, hoe meer je moet opletten dat je wel de goede voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en aminozuren binnenkrijgt. Anders kan het juist gevaarlijk zijn.”

Met een veganistisch dieet krijg je sommige voedingsmiddelen minder snel binnen. Zo kan een tekort ontstaan aan calcium, jodium, ijzer, zink en vitamine B12. Ook eiwitten krijgen veganisten niet altijd genoeg binnen. “Een paar jaar geleden hebben we bij het Voedingscentrum het 50-dagendieet van Green Happiness doorgerekend. Daar zat veel te weinig eiwit in”, vertelt Postma. En dat is zelfs niet handig als je wilt afvallen: “Langdurig dat dieet volgen brengt je echt in de problemen. Die eiwitten heb je bijvoorbeeld nodig voor je spieren.”

Bovendien zijn er extra kwetsbare groepen, voor wie het plantaardig eetpatroon minder aan te raden is. Zo zijn kinderen met een macrobiotisch dieet (in de basis veganistisch en biologisch) volgens Nederlandse onderzoeken vaak kleiner en lichter, hebben ze brozere botten en loopt hun psychologische en motorische ontwikkeling achter. Ook zwangere vrouwen met een veganistisch of vegetarisch dieet lopen risico op een tekort aan B12. Deze vitamine heb je nodig voor de aanmaak van bloedcellen en voor de werking van het zenuwstelsel. Voor weer een andere groep, ouderen met minder eetlust, is het ook geen haalbaar dieet: een veganist moet méér eten omdat plantaardig voedsel minder eiwitten bevat.

Als je een veganistisch dieet goed wilt doen, moet je je er echt in verdiepen, zegt hoogleraar Visser. “Niet met blogs. Die brengen vaak positieve berichten als ‘ik eet drie kilo bananen per dag en voel me zó gezond.’ Dan denk je: dat wil ik ook wel. Maar dat is gevaarlijk. Als je gezond wilt eten, dan zijn er maar twee websites waar je hoeft te kijken. Eén: die van de Gezondheidsraad, want daar staan de richtlijnen voor goede voeding. En twee: het Voedingscentrum, zij vertalen die richtlijnen naar onze dagelijkse voeding.”

Natuurlijk zijn er goede redenen om veganistisch te eten: beperking van milieubelasting en dierenleed en verkleining van de ecologische voetafdruk. Maar als het om je eigen gezondheid gaat, raadt Postma een veganistisch eetpatroon niet onmiddellijk aan. “Vanwege het risico dat je niet alles voldoende binnen krijgt. Een voedingspatroon volgens de schijf van vijf, met een beetje vlees, is het allergezondst.”

Wil je graag wat gezonder leven? Dankzij de tips van HLN en diëtiste Sanne Mouha kan je op 21 dagen een gezonde levensstijl aannemen. Je kan hier alle tips terugvinden. 

Lees ook binnen HLN+:

Met deze recepten van diëtiste Sanne Mouha wordt vlees vervangen wel heel gemakkelijk

Wat als we allemaal vegetarisch eten? Veel zal het niet uithalen voor onze planeet

Wat is bewerkt voedsel en is het echt zo slecht voor je?




2 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Louella Van Oprooy

    De ervaring zegt dat de veganistisch levenstijl goed is voor je gezondheid. Alle mineralen en vitamine kan je in grotere mate in plantaardig voedsel terug vinden. Ons spijsverteringsstelsel is niet gemaakt om vlees te eten. Daar zijn onze darmen immers veel te lang voor. Ons spijsverteringsstelsel lijkt eerder op dat van herbivoren. Darmklachten, hart en vaatziekte ten gevolgen van voeding zullen je bij veganisten zelden tegen komen. Bekijk de docu "what the Health".

  • PIETER ROGIERS

    95% van veganisten en vegetariers zijn dit TIJDELIJK, vroeg of laat krijgen ze gezondheidsproblemem en moeten ze opnieuw dierlijke producten eten. De bouw van onze spijsvertering vertelt de eenvoudige waarheid: wij zijn van nature omnivoren en eten dus zowel plantaardige als dierlijke producten.