Ga naar de mobiele website
^ Top

Hoe laat is het? "Tijd voor seks, schat."

Thinkstock
Alles heeft zijn tijd, zo blijkt uit onderzoek. Het Britse bedrijf Forza Supplements onderzocht wat de beste tijdstippen zijn om verschillende dagdagelijkse activiteiten uit te voeren. Zoals slapen, sporten, een glaasje alcohol consumeren, alsook het tijdstip bij uitstek om de liefde te bedrijven.

Door de biologische klok van duizend testpersonen te bestuderen, was het Britse bedrijf Forza Supplements, dat voedingssupplementen produceert, in staat om een nauwkeurige dagplanning op te stellen met specifieke tijdstippen die aangeven op welk moment van de dag je het best bepaalde activiteiten uitvoert.

Dagoverzicht

6u45: Tijd om uit je bed te rollen. Tenminste als je 8 à 9 uur slaap achter de kiezen hebt. 

7u00: Tijd voor een blokje om. Onderzoek wijst uit dat cardiotraining in de vroege uurtjes, meer specifiek voor het ontbijt, leidt tot een toename van de hoeveelheid vetverbranding. De oorzaak hiervan zijn het bloedsuiker-, insuline- en glycogeenpeil, die na een nacht slapen lager zijn dan doorheen de dag.

7u15: Tijd voor ontbijt. Het beste tijdstip om te ontbijten is 30 minuten na het ontwaken.

7u30: Tijd voor seks. Ideaal gezien duik je 45 minuten na het ontwaken nog even terug onder de lakens met je partner. Dan hebben zowel jij als manlief inmiddels de kans gekregen om zich op te frissen. Beter nog: zijn testosteronpijl heeft in deze vroege uurtjes een gloriemoment, waardoor jullie beide net iets langer kunnen genieten van jullie liefdesspel.

9u45: Tijd om te werken. Onderzoek toont aan dat drie uur na het afgaan van de wekker, ons concentratievermogen, geheugen, alsook onze focus en creativiteit het hoogst zijn. Gebruik dit moment dus voor zware mentale inspanningen.

10u45: Tijd voor een kleine pauze. Dit is het moment waarop ons stresslevel piekt, vooral in het begin van de week wanneer de werklast het hoogst is.

12u15: Tijd voor lunch. Het middagmaal volgt best vier uur na het ontbijten, als je je gewicht stabiel wilt houden.

15u30: Tijd voor een tussendoortje. Een vieruurtje eet je dus best een halfuur voor de klok vier uur slaat, omdat ons doorzettingsvermogen op dit tijdstip op een laag pitje staat.

18u00: Tijd voor het avondeten. Het geheim van een gezond gewicht is bij het avondmaal evenveel calorieën eten als tijdens de middag.

18u10: Tijd voor een wijntje. Het beste tijdstip voor een glaasje alcohol is 4 uur voor je terug onder de wol kruipt. Zo blijft er voldoende tijd over voor de lever om de alcohol af te breken.

18u30: Tijd voor een bezoekje aan de sportschool. Studies tonen aan dat krachttrainingen het best vroeg op de avond, na het werken, plaatsvinden. 

22u10: Tijd om te slapen. Op dit tijdstip je bed induiken, geeft je nog 20 minuten de tijd om in te dommelen en nogmaals 90 minuten om in je diepste slaap terecht te komen, wat best voor middernacht plaatsvindt.

Ben je een nachtmens of toch eerder een vroege vogel? Wie later opstaat of juist de dag vroeger start, kan de dagplanning eenvoudigweg aanpassen door het volledige dagoverzicht met een uurtje of twee te verschuiven.




2 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • gij kent je geschiedenis niet goed

    Nu: tijd om te zeveren

  • Bol Enbal

    Yeah right. Om 6u45 ben ik al 15min mee werken. Laat staan uit bed rollen of een wandeling doen. 18u30 naar de fitnes? Voor ne bureauman wss. Heb maar rond 19u30 gedaan. Werk opgeven?

Meld een bug