Hippe fitness quotes, motiveren ze je écht om te sporten?

kos
Op Pinterest vind je massa's quotes-in-een-leuke-layout die je motiveren om gezonder te eten en meer te sporten. De belofte van een leuk lijf, happy brein en massa's endorfines wordt in een leuk rijmpje gegoten. Werken ze op je motivatie of eerder op je zenuwen? Redactrice Eva test het uit.

Alle beetjes helpen?

Geen klachten over deze laagdrempelige quotes. Ze klinken zowaar haalbaar. Ik was vroeger heel streng als het op mijn sportregime aankwam: ik moest en ik zou drie keer per week stevig sporten. Maar net door die onhaalbare doelstelling haakte ik keer op keer af. Dus maakte ik met mezelf de afspraak: geen vaste sportlessen meer, geen druk loopschema, maar wél elke dag bewegen. Elke vijf minuten die je anders doorbrengt dan horizontaal in de zetel zijn goed. Naar de bakker wandelen, even touwtje springen, squats terwijl ik mijn tanden poets (2 minuten)...en ja: ook seks telt!
Door niet meer te 'moeten' sporten, kwam de zin in sport vanzelf terug. En elke keer voor ik ga joggen zeg ik tegen mezelf: "Al is het maar voor een kwartiertje...". Ik ben ondertussen nog nooit minder dan een half uur lang gaan lopen.

Een beetje beweging is nog steeds beter dan geen beweging

Je moet niet bang zijn om traag te zijn, je moet bang zijn om stil te staan.

Sporten op de agenda

Dubbel. Het klopt wel dat je een gezonde levensstijl als even belangrijk als je werk moet zien. Je moet er tijd voor maken als je het wil volhouden. Maar...door sporten als een vaste afspraak te zien, haal je ook de stressfactor binnen. Misschien is het beter om sporten op hetzelfde niveau te zetten als sociale uitjes. Je kijkt er naar uit én je maakt er tijd voor vrij: dubbel gewonnen.

Bekijk sport als een belangrijke meeting met jezelf. Een meeting cancel je niet.

nina

De drilsergeant

Sommige fitnessfans gaan als een speer als er iemand aan de kant staat te roepen dat ze harder, better, faster, stronger moeten zijn. Ik word er altijd een tikje zenuwachtig van. Want nee, ik kan die 100ste squat niet meer aan en nee, ik wil me daar ook liever niet schuldig over voelen. Een klein jeugdtrauma ligt aan de basis: in de balletles kregen we een tik van de meetlat als we niet in de maat sprongen. Na tien tikken was mijn balletcarrière over.
Ja, een beetje doorzetten moet, dat zal ik niet ontkennen. Maar tenzij je een professionele sportcarrière overweegt, doe je het toch vooral ook voor je plezier? Een beetje professionele aanmoediging is prima, een aan Insanity-grenzende scheldtirade hoeft voor mij niet. Trouwens: pijn negeren tijdens het sporten is ook de snelste weg naar een blessure.

Stop niet als het pijn doet, stop als je klaar bent.

Je kan de handdoek in de ring gooien, of je kan hem gebruiken om je zweet af te vegen.

De eeuwige beloftes van het perfecte lijf

De belofte van de populaire voor-en nafoto's op fitnesssites is groot. Maar wat ze erbij vergeten te vertellen is dat je eerst veel - heel veel - moet sporten voor je er gaat uitzien als het meisje op de foto. Streven naar het perfecte lichaam is de snelste manier om je sportabonnement weer op te zeggen. Natuurlijk zal je een mooier lichaam krijgen als je veel beweegt, maar blijf realistisch. Je gaat geen metamorfoses zien op één week of na een half uurtje trainen per week.
En eigenlijk: mijn buik intrekken, ik kan me niet herinneren wanneer ik dat nog gedaan heb. Daar heb je toch corrigerend ondergoed voor?

Je kan nu je buik tien keer aanspannen of je kan hem straks de hele dag intrekken.

Zweet = de tranen van je vetcellen

nina