Het trucje waarmee je snel(ler) in slaap valt

thinkstock
Minstens één voet buiten je lakens houden, zorgt ervoor dat je veel sneller in slaap valt én dat je ook beter slaapt. Dat vertelt onderzoekster Natalie Dautovitch aan Science of US.

Sommige mensen vallen elke avond als een blok in slaap, maar voor vele anderen met zorgen of stress is het elke avond tevergeefs schaapjes tellen geblazen. Maar daar blijkt nu een zeer simpele oplossing voor te zijn. Natalie Dautovitch, woordvoerster van het Nationale Slaap Instituut en professor in de psychologie aan de universiteit van Alabama vertelt aan Science of US, dat door minstens één voet buiten je lakens te houden, je veel sneller zou inslapen en je ook beter zou doorslapen.

Dat komt volgens Dautovitch door het verband tussen slaap en temperatuur. Wanneer je in slaap valt daalt je lichaamstemperatuur. In de diepste slaapcyclus is je lichaamstemperatuur het laagst, gemiddeld zo'n twee graden minder dan normaal. Door je voet(en) buiten je lakens te houden, daalt je lichaamstemperatuur sneller waardoor je ook sneller in slaap valt.

Maar waarom specifiek de voeten? "Voeten zijn helemaal onbehaard en zijn voorzien van bloedvaten die erg dicht tegen de huid aanliggen en je lichaam helpen bij de regeling van de temperatuur. Daarom daalt je lichaamstemperatuur sneller als specifiek je voeten niet ingestopt zijn," sluit Dautovitch af.

Ideaal om zelf eens uit te testen tijdens de hittegolf van de komende dagen.




Reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels