Exclusief voor abonnees

Het Sirtfood dieet van Adele: tot 3 kilo afvallen per week, maar geen aanrader voor de gewone sterveling

Adele op de Oscar-afterparty.
Instagram Adele op de Oscar-afterparty.
Ooit was Adele (31) een van de weinige sterren die een wat voller figuur vertegenwoordigde, maar daar is intussen geen sprake meer van. De zangeres is intussen al zo’n 45 kilo kwijt. Zelf wil ze niet reageren op haar afvalrace, maar volgens haar entourage heeft ze het indrukwekkende gewichtsverlies te danken aan een strenge personal trainer en het zogenoemde Sirtfood dieet. Het wat?

Wie het in Keulen hoort donderen: sirtfood is de verzamelnaam voor voedingsmiddelen die de sirtuïnes in je lichaam stimuleren. De bedenkers van het dieet noemen die sirtuïnes ook wel skinny genes: genen die een positieve impact hebben op je vetverbranding, spiergroei en metabolisme. Het gaat dan om voedingsmiddelen zoals boerenkool, boekweit, aardbeien, dadels, olijfolie, groene thee, blauwe bessen en rode ui. Maar ook peterselie, kappertjes, sojamelk en kurkuma zijn een aanrader. En - misschien wel het leukste nieuws - ook pure chocolade, koffie en rode wijn zouden sirtuïnes aanzwengelen, waardoor je daar af en toe van mag genieten. 

Loze beloftes...

Te mooi om waar te zijn? Helaas, volgens voedingsdeskundige Sanne Mouha is het dat ook. “Er is nul komma nul bewijs dat die voedingsmiddelen je metabolisme een duwtje in de rug geven. Noch is er enig bewijs dat sirtuïnes zouden helpen om spieren te versterken. Dat kan enkel met sport, niet met zogezegde superfoods.” Het is met andere woorden een dieet in typische ‘goeroe-stijl’. Enkele hippe termen zoals skinny genes en sirtuïnes worden bij elkaar gegooid en gecombineerd met aantrekkelijke hoofdproducten. Een dieet met chocolade en rode wijn, dat valt toch goed mee? “Er worden grote beloftes gemaakt, maar die worden heus niet allemaal ingelost”, stelt Mouha. 

... maar het werkt wél

En toch. Wie naar Adele kijkt, kan niet ontkennen dat het dieet wel degelijk werkt: bij de zangeres zijn de kilo’s er immers afgevlógen. Helaas heeft dat weinig te maken met de sirtuïnes, maar wel met de strenge caloriebeperking die het dieet met zich meebrengt. Tijdens de eerste dagen mag je maximum 1.000 kilocalorieën per dag naar binnen spelen, wat zich vertaalt in één à twee hoofdmaaltijden en enkele sapjes. Vanaf de vierde dag wordt de calorieopname verhoogd naar 1.500 kcal en mag je twee à drie hoofdmaaltijden eten, een sapje en een tussendoortje. Voor 19 uur, want daarna is eten uit den boze. Gemiddeld ligt de normale calorieopname bij vrouwen rond 2.000 kcal per dag, bij mannen rond 2.500 kcal. Mouha: “Als je dus een beperkte hoeveelheid calorieën binnenkrijgt, zal je uiteraard afslanken. Dat gebeurt bij eender welk dieet; het klinkt gewoon minder catchy dan ‘skinny genes’.” 

Ze vindt het Sirtfood dieet dan ook niet geschikt voor de gewone sterveling. “Ik raad nooit aan om strenge crashdiëten thuis uit te proberen. Ik geloof in een gezonde mix van voedingsstoffen: eiwitten, koolhydraten, vezels en vitaminen. Bij het Sirtfood dieet komt dat in gedrang. Maar ik wil ook niet té streng zijn: uiteindelijk helpt het wel om gewicht te verliezen, op voorwaarde dat je een correcte begeleiding hebt. Ik durf er mijn hand voor in het vuur steken dat een wereldster als Adele het niet in haar eentje heeft aangepakt. Zij kreeg gegarandeerd de nodige aanmoediging en steun van een diëtist en een persoonlijke chef. Wie het dus ook wil uitproberen, zoekt best hulp van een professional. Anders is het quasi onmogelijk om zo’n dieet op lange termijn vol te houden.” 

Het Sirtfood dieet:

- Wat is het?

Het Sirtfood dieet werd bedacht door twee Britse voedingsdeskundigen: Aidan Goggins en Glen Matten. Het duo belooft met hun dieet een gewichtsverlies tot 3 kilo per week.

- Wat mag je eten?

Het ‘Sirtfood’-dieet spitst zich toe op bepaalde voedingsproducten die ‘sirtuïnes’ stimuleren. Denk aan groenten (asperges, boerenkool, broccoli, paksoi, rucola, waterkers, witlof, witte en rode ui), fruit (aardbeien, appels, bramen, frambozen, rode druiven, zwarte bessen), noten en zaden, quinoa, boekweit, pure chocolade, extra vergine olijfolie, groene thee, kappertjes, koffie, kurkuma, peterselie, dadels, rode wijn, roodlof en sojaproducten. Wie het dieet volgt, moet vooral uit deze lijst kiezen, maar mag ook combineren met bijvoorbeeld vlees, vis of pasta.

- Mag je zoveel eten als je wil?

Nee, er gaat een strenge calorielimiet mee gepaard. In de eerste drie dagen mag je maximaal 1.000 calorieën per dag eten: drie groene sapjes en één hoofdmaaltijd. Van dag vier tot dag zeven wordt de grens opgetrokken naar 1.500 kcal per dag: twee groene sapjes en twee hoofdmaaltijden. Nadien hoef je geen calorieën meer te tellen, maar ligt de focus op gevarieerde maaltijden die vooral uit ‘sirtfoods’ bestaan. En altijd voor 19 uur, want daarna is eten uit den boze.

- Wie zweert er nog bij?

Behalve Adele ook nog Pippa Middleton en prins Harry, BBC-kok Lorraine Pascale en voormalig bokser David Haye.