Het probleem met slaappillen: “Slaaphormonen verergeren slapeloosheid alleen maar”

Foto ter illustratie.
Getty Images Foto ter illustratie.
We slaan onze hersenen massaal knock-out met slaappillen: liefst 1 op de 5 Vlamingen neemt of nam al slaapmiddelen op doktersvoorschrift, bij vrouwen doet zelfs 1 op de 4 dat. En dat terwijl slaappillen verslavend zijn, nare neveneffecten hebben, de oorzaak van onze slaapproblemen niet aanpakken en onze slaapkwaliteit ook niet verbeteren. Zo blijkt ook het populaire slaaphormoon melatonine helemaal niet geschikt om mensen beter te laten inslapen en verergert het de slapeloosheid alleen maar. Dat zegt de Nederlandse slaapdeskundige Taco Bos. Ook in ons land wordt het middel steeds vaker genomen. 

Bij onze noorderburen laait de discussie over het slaaphormoon melatonine als slaapmiddel hoog op. Dit hormoon mag er namelijk sinds 2016 vrij verkocht worden zonder voorschrift. Een groep van 500 wetenschappers heeft in het programma NOS Op 3 een oproep gedaan om het middel niet meer vrij te verkopen.

“De zorgen zijn terecht”, zegt Bos, oprichter van Slaapmakend, een kliniek voor gedragstherapie om beter te leren slapen. “Melatonine is inderdaad geen inslaapmiddel, maar een hormoon dat de timing van je biologische klok beïnvloedt.” Dat kan volgens Bos handig zijn als je een jetlag hebt, maar helpt je niet beter slapen.

Bos waarschuwt voor een vicieuze cirkel. “Het middel wordt vaak te laat ingenomen, waardoor het natuurlijke ritme verschuift en het vervolgens moeilijker wordt om op tijd op te staan. Het gevolg is ook dat je ‘s avonds later moe wordt en moeilijker in slaap valt. Uiteindelijk verergeren de slaaphormonen dus de slaapproblemen.” Dat bevestigde ook slaapexpert professor Johan Verbraecken (UZA) eerder al aan onze krant. 

Timing

Hij wijst op het effect van melatonine op ratten. “Die maken ook ‘s nachts melatonine aan, terwijl zij ‘s nachts juist actief zijn. Daaruit blijkt dat melatonine een stof is die de timing van je dag-nachtritme aanstuurt en niet een stof die van zichzelf voor ontspanning zorgt”, aldus Bos. 

Als je moeite hebt met in- of doorslapen, is cognitieve gedragstherapie tegen insomnie (CGTi) de meest effectieve behandeling. Bos: “Daar is al jarenlang wetenschappelijke consensus over en dat is ook opgenomen in de officiële richtlijnen van het Nederlands Huisartsen Genootschap. Helaas zijn er in Nederland nog te weinig psychologen en huisartsen met voldoende kennis over CGTi, maar gelukkig is dat rap aan het veranderen.”

België

Ook in België is melatonine aan een forse opmars bezig. Vijf jaar geleden werden in ons land 100.000 van die pillenstrips verkocht, vorig jaar 162.000. Hier is het namelijk vrij verkrijgbaar in een veel lagere dosis als voedingssupplement. Een doos van 60 tabletten kost wel al gauw tussen de 10 à 20 euro.




9 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • luc rombauts

    heeft geen enkel nut.

  • Tina Colpaert

    Als je hard genoeg werk en moe bent niet teveel financiele of andere problemen hebt slaap je goed zonder die rotzooi mijn moeder neemt die als snoepjes want zonder kan ze niet slapen zit enkel int kopke in kliniek gaven ze haar zogezegd slapertjes waren suikertjes en goed slapen dat ze deed met die fake dinges!

  • Lennert Van Betten

    Hilarisch hoe we voor alles pillen willen slikken.

  • Hilde Poels

    Al 5 jaar heeeeeeel goed resultaat bij kind met ASS en ADHD, nog steeds lage dosis 0,299mg, onder toezicht van kinderpsychiater.

  • Elke Claes

    “Melatonine is inderdaad geen inslaapmiddel, maar een hormoon dat de timing van je biologische klok beïnvloedt.” Gebruik het zoals het hoort, zoals bij alle medicatie. Net als die voedingssuplementen - laat eerst eens bloed nemen en testen of je wel tekorten hebt in plaats van lukraak dingen te slikken!