Fit- & gezondupdate: roken versnelt je metabolisme en nog andere nieuwtjes

Shutterstock
Niets zo belangrijk als een goede gezondheid en je fit voelen. Elke week zetten we daarom de belangrijkste nieuwtjes op het vlak van gezondheid voor jou op een rij. Zo hoef je niets te missen.

1. Het ontbijt overslaan kan je risico op hartziekten verhogen

Uit een nieuwe studie die gepubliceerd werd in het tijdschrift ‘Journal of the American College of Cardiology’ blijkt dat het ontbijt overslaan je risico op hartziekten vergroot. Voor het onderzoek werden de gegevens bekeken van 6.550 Amerikaanse volwassenen tussen de leeftijd van 40 en 75 jaar. Tijdens de follow-upperiode van bijna 19 jaar, stierven 2.318 mensen, waarvan 619 als gevolg van hart- en vaatziekten. De onderzoekers analyseerden hoe vaak de de proefpersonen ontbeten. Zo gaf 5,1% aan nooit ’s morgens te eten, 10,9% ontbeet zelden, 25% op sommige dagen en 59% at ’s morgens altijd een ontbijt. Als ze die gegevens vergeleken met het aantal sterftegevallen als gevolg van hart- en vaatziekten, bleek dat de mensen die nooit ontbeten 89% meer kans hadden om te sterven aan een hartziekte dan degenen die elke dag ’s morgens iets aten. Andere factoren zoals de sociaal-economische status, de body mass index en cardiovasculaire risicofactoren konden daarbij uitgesloten worden.

2. Langdurig antibioticagebruik verhoogt risico op hartaanval en beroerte bij vrouwen

Antibiotica redden levens, en toch kunnen ze ook leiden tot hartaanvallen of beroertes bij vrouwen die die medicatie lange tijd innemen. Dat besluit een nieuwe studie, die gepubliceerd werd in het blad ‘European Heart Journal’. Daarvoor werd het antibioticagebruik van zo’n 36.000 vrouwen geanalyseerd over een periode van 8 jaar. Patiënten ouder dan 60 jaar die 2 maanden of langer antibiotica namen, hadden 32% meer kans op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten dan vrouwen die nooit antibiotica hadden ingenomen. Vrouwen tussen 40 en 59 jaar liepen 28% meer risico. De onderzoekers vermoeden dat dat te wijten is aan de manier waarop antibiotica de goede bacteriën in de darmen aantasten. Daardoor ben je immers vatbaarder voor bacteriën en virussen die ziektes kunnen veroorzaken. Ze raden dan ook aan om antibiotica alleen te gebruiken als het écht moet.

3. Roken versnelt je metabolisme

Uit onderzoek blijkt dat de angst om te verdikken veel rokers tegenhoudt om te stoppen. Gemiddeld komt iemand die komaf maakt met de slechte gewoonte dan ook 3,5 tot 8 kilo bij in de eerste jaren. “Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het roken van tabak ons metabolisme, het verbranden van calorieën, een beetje versnelt”, legt tabakaloog Laura Jacobs uit. “Na het stoppen met roken normaliseert ons metabolisme opnieuw. Op je basale metabolisme (de minimale stofwisseling die je lichaam nodig heeft om te overleven, nvdr.) heb je weinig invloed. Ook wordt je gewicht vooral bepaald door de calorieën die je opneemt via voeding en degenen die je gaat verbranden of extra gaat verbruiken. Puur het stoppen met roken zelf kan zorgen voor een gewichtstoename van 2 à 4 kilo. Als mensen meer aankomen is dat omdat ze meer zijn gaan snoepen, grotere porties zijn gaan eten … De leegte die rookstop met zich meebrengt wordt vaak vervangen door een nieuwe gewoonte zoals snoepen of het drinken van frisdrank. Op die manier komen mensen gemakkelijker meer dan 4 kilo bij.”




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Peter Buyck

    Is dit nu reclame om te starten met roken om te vermageren? Rokers hebben beschadigde smaakpapillen en dus smaakt en ruikt het eten anders en/of minder goed.