Facebook verontschuldigt zich voor verbieden advertentie plusmodel

In de advertentie werd een foto van plusmodel Tess Holliday gebruikt.
AP In de advertentie werd een foto van plusmodel Tess Holliday gebruikt.
Een Australische feministische organisatie was woedend nadat Facebook hun advertentie voor een evenement dat een positief lichaamsbeeld moet promoten, had verboden omdat die "een lichaam op een onwenselijke manier afbeeldde".

De advertentie was vergezeld van een foto van plusmodel Tess Holliday in een bikini. De eventpagina mocht van Facebook blijven bestaan, maar de advertentie om deze te promoten werd niet goedgekeurd. "Advertenties zoals deze zijn niet toegestaan omdat ze zorgen dat lezers zich slecht voelen over zichzelf," zo staat in het originele bericht van het Facebook Ads Team te lezen. In de reactie wordt ook gesuggereerd dat iemand die "rent of op een fiets rijdt" meer gepast zou zijn.

Jessamy Gleeson van Cherchez La Femme, de organisatie van het 'Feminism and Fat'-evenement ('Feminisme en Dik', red.) vertelt aan de BBC dat ze woest was. "Ze hebben geen controle over vrouwenlichamen als het aankomt op aanvaardbare schoonheidsstandaarden," zegt ze. "Ik kan begrijpen waarom ze proberen eetstoornissen aan te pakken - dat houdt steek - maar op een bepaald punt moet je er rekening mee houden dat op Facebook vrouwen met verschillende gewichten bestaan."

Ondertussen heeft het sociale netwerk zijn excuses aangeboden. "Ons team verwerkt wekelijks miljoenen advertentieafbeeldingen, dus we maken soms fouten," vertelt een woordvoerder. "Om duidelijk te zijn: het beeld strookt met ons advertentiebeleid. We hebben de foto nu goedgekeurd en verontschuldigen ons voor de belediging dat dit heeft veroorzaakt."

Blijkbaar had Cherchez La Femme echter geen toestemming om de foto van Tess Holliday te gebruiken. De organisatie had haar management gecontacteerd, maar kreeg nooit een antwoord, vertelt Gleeson. Ondertussen prijkt de foto wel weer bovenaan de eventpagina.