Exclusief voor abonnees

Elodie Ouedraogo toont hoe je gemakkelijk 10.000 stappen per dag haalt

Elodie Ouedraogo
Pieter-Jan Vanstockstraeten/Photonews Elodie Ouedraogo
Hebben we al die tijd voor niets afgezien in de gym? “Sporten is gezond, maar een fanatiek sporter hoef je niet te zijn”, zegt ex-atlete, modeontwerpster en verantwoordelijke personal training bij de Leuvense sportkliniek GRIT Elodie Ouedraogo. “Houd gewoon je stappenteller in het oog.” Want deskundigen zijn het er misschien niet over eens, voor veel mensen zijn 10.000 stappen per dag nog altijd een niet te hoog gegrepen doel. 

Sowieso zet je elke dag zo’n 6.000 stappen. Hoe kom je dan aan die 4.000 extra? Met een beetje creativiteit ben je al halverwege.

Onderzoek aan de KU Leuven wees uit dat 42% van de Vlamingen de auto gebruikt voor fiets - of wandelbare afstanden. Nu houdt niet iedereen van sport, maar kleine aanpassingen kunnen een grote impact hebben op je gezondheid. Wetenschappers hebben daarom beslist om het geweer van schouder te veranderen met een simpele niet mis te verstane boodschap: zet minimum 10.000 stappen per dag. Het uitgangspunt: mensen overtuigen dat wandelen ook een vorm van sport is en dat 10.000 stappen per dag zetten met een matige intensiteit het equivalent is van drie intensieve trainingen van ongeveer 20 minuten per week. Hebben we al die tijd dan voor niks afgezien in de gym? Natuurlijk niet, maar dergelijke onthullingen bewijzen dat iedereen gezond kan leven en niet enkel mensen die er tijd en energie insteken. Wandelen is laagdrempelig, goedkoop en veilig.

Ook mensen die gewicht proberen te verliezen, hebben baat bij het 10.000 stappenplan. Met wandelen verbrand je ongeveer 520 calorieën per uur. Die verbranding begint vanaf 2.200 stappen, wat overeenkomt met een halfuurtje lopen. Met fitness verbrand je slechts 250 calorieën per uur, maar je blijft nadien nog wel een tijdje calorieën verbranden. Het grootste verschil ligt hem in de reserves die je lichaam aanspreekt voor extra energie. Omdat je tijdens het wandelen een lange tijd met een matige intensiteit - ongeveer 70% van je maximale hartslag - beweegt, zal je lichaam vooral je vetreserves aanspreken, terwijl je met gewichtheffen vooral koolhydraten verbruikt.

Een ‘mission impossible’ kan je die 10.000 stappen niet noemen. Volgens de Japanse dokter Yoshiro Hatano zet een mens gemiddeld 6.000 stappen per dag. Met 4.000 stappen extra ben je dus prima bezig. Die zijn snel gezet. Neem vaker de trap of parkeer je wagen wat verder dan gewoonlijk, ga te voet naar de winkel, bel al wandelend of stap een halte vroeger af en wandel het laatste stukje. Met een beetje inventiviteit kom je ver.

Let op je (stappen)teller

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je zelf elke stap die je zet gaat tellen. Daarvoor kan je een beroep doen op een stappenteller of pedometer, een apparaatje dat ter hoogte van de heup vastklikt. Hoe bepaal je de juiste positie? Door de pedometer bij het midden van de knie langs je been om te schuiven tot aan je broeksriem. De stappenteller is niet enkel een goede motivator omdat je dagelijkse beweging of het gebrek eraan heel nauwkeurig in beeld wordt gebracht, je voelt toch een lichte druk om op zijn minst het gewenste aantal stappen per dag te halen. Mensen die echt serieus werk willen maken van hun 10.000 stappencarrière kunnen online ook een stappenboekje aanvragen. Vergelijk het met een loopschema waarmee je op weg naar een actievere levensstijl wordt geholpen.

Net zoals bij alle andere gadgets zit er behoorlijk wat verschil op de kwaliteit. Om een verstandige keuze te kunnen maken baseren wij ons op een lijst van de universiteit van Gent, waar wetenschappellijke testen werden uitgevoerd met verschillende modellen:

De goedkoopste

McDonald’s bood ze ooit aan en ook uit de dozen van ontbijtgranen Special K kon je al een stappenteller vissen. Een gratis pedometer, het klinkt als muziek in de oren. Vaak betekent gratis ook niet erg betrouwbaar. Goedkope tellers maken gebruik van een zeer eenvoudig veersysteem en registreren bij elke schok een stap. Het aantal opgemeten stappen ligt zo veel hoger dan het aantal stappen dat je in werkelijkheid gezet hebt. Hierdoor krijg je een totaal verkeerd beeld van je geleverde arbeid.

De meest betrouwbare

Het grote verschil met de goedkopere modellen is dat duurdere stappentellers werken met versnellingstechnologie. Daar wordt de stap op basis van de verticale, voor- of zijwaarste versnelling geregistreerd. Voor een goede stappenteller ben je ongeveer 30 euro kwijt. Wereldwijd worden vooral Yamax Digiwalker (SW-200) en de Omron Walking Style I (HJ-152) aanbevolen. Wetenschappelijk onderzoek bewees de betrouwbaarheid van deze toestellen.

De duurste

Wandelaars met een zwak voor flashy gadgets moeten zich een Fitbit armband aanschafffen, een razend populaire app die niet enkel je calorieverbruik registreert, maar ook je trainingen, afgewerkte afstanden en zelfs je slaapritme. Bovendien zit FitBit ook niet om een uitdaging verlegen. Zo daagt de app je nu uit om 100.000 stappen in één dag te maken, wat overeenkomt met een afstand van 70 kilometer. Goedkoop is het modieuze bandje niet, want je zit al snel aan 70 euro.

De 10 minuten regel

Fietsen is net als stappen een matige fysieke activiteit. Toch zal je pedometer geen stappen registreren, tenzij je op een heel hobbelige weg rijdt en het mechanisme toch in werking treedt. Daarom mag je voor elke 10 minuten die je fietst 1.500 stappen bijrekenen.

Met wandelen verbrand je 520 calorieën per uur. Die verbranding begint vanaf 2.200 stappen, wat overeenkomt met een halfuurtje lopen. Met fitness verbrand je slechts 250 calorieën per uur.

Gezond eten, zorgen voor genoeg beweging en fit blijven: het is geen gemakkelijke opgave. Speciaal voor jou bundelen wij hier alle adviezen van experts rond voeding, beweging en sport.   

Waarom je dat buikje en die ‘love handles’ maar niet weg krijgt: Lieven Maesschalck en zijn team geven advies over probleemzones

Personal trainer Elodie Ouedraogo vertelt hoe je echt kunt afvallen en hoe je spieren kweekt

Hoe fit wordt u nu écht van 10.000 stappen per dag?




10 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • SAM Bedfort

    Die 10000 stappen zijn in het leven geroepen door de ontwikkelaar van de stappenteller. Dat is gewoon marketing. Ik heb haar vandaag hier in de buurt nog zien joggen. Elodie jogt zeer regelmatig, ander blijf je dat afgetraind lichaam niet behouden.

  • Dante Mertens

    Haha, toppunt van hypocrisie: 5 op 5 reacties met een soort neerbuigende ondertoon van 'veel vrije tijd' en 4 van die 5 over hoe men op z'n werk met gemak aan 10.000 stappen komt, maar alle 5 hebben ze klaarblijkelijk toch tijd genoeg om hier te zitten reageren. En yep, ik ook: maar ik alludeer niet op hoe Elodie toch veel tijd heeft of hoe ik op mijn werk toch zoveel meer stapjes moet zetten... wat ook niet het geval is, heb een zittend werk en mijn fietskilometers tellen helaas niet mee.

  • Otto Brandt

    10000 stappen per dag dat is nergens voor nodig, dit is gewoon iets dat plots is opgedoken en gezondheid goeroes hebben dit in de wereld geholpen. Gewoon normaal bewegen je werk doen en nu en dan eens wat wandelen dat is voldoende.

  • eveline jedwab

    Ze heeft dus blijkbaar veel vrije tijd.

  • wouter bauwens

    10.000 stappen per dag? Elke dag en meer dan dat...hoe? Op m’n werk.