Elegant zweten: wij probeerden de Barre workout

thinkstock
Staat "meer sporten" ook dit jaar weer op je lijstje met goede voornemens? Dat verdient respect, en daarom steekt de NINA-redactie jullie een (gezond) hart onder de riem. Elke zondag inspireren we jullie met fitte inspiratie uit de praktijk. Wij werken ons in het zweet bij de nieuwste of al iets oudere sporten, hieronder lees je daarvan het resultaat. Deze week: de Barre workout.

Barre: wat is het?

Een Barre workout bestaat in verschillende vormen, iedereen geeft zowat zijn eigen lesje, maar het komt hier op neer: je combineert oefeningen uit ballet, pilates en yoga, vaak op een stevig tempo zodat je ook aan High Intensity Training doet. Je gaat er dus van zweten. De trend komt - ook deze keer weer - overgewaaid uit Amerika, waar veel modellen en actrices het doen om lange, slanke spieren te krijgen en een mooiere houding.

Getest: een uurtje voluit zweten

"Voor de eerste les had ik mijn mooiste yogaoutfit aangetrokken. Dit wordt lekker zen, dacht ik, ik had al flashbacks naar de balletlessen van vroeger. Lekker stretchen op klassieke muziek. Had ik dat even verkeerd ingeschat. Gastleraar Brad Inness is een danser, die we al voorbij zagen flitsen in videoclips van Franz Ferdinand of The Kooks. Hij draait het volume van de stereo meteen naar het maximum. Een seconde later sta ik te springen op de muziek en breekt het zweet me al uit. Het tempo ligt hoog, heel hoog. Na de opwarming blijft je hartslag eigenlijk de hele les hoog.

We werken met heel lichte gewichtjes (0,5 kg). Ik ben zwaarder gewoon, dus denk al meteen dat ik volgende keer een klasse hoger ga. Na tien minuten herzie ik ook dat plan. Als je heel erg lang met je arm in de lucht staat met zo'n klein gewichtje, dan voel je dat branden. Zwaarder hoeft absoluut niet. We doen een hele reeks oefeningen op de muziek, op de mat, aan de barre. Ik verveel me geen seconde. Ik merk al snel dat een oefening die eerst eenvoudig lijkt, na 20 herhalingen allesbehalve simpel is. Op het einde trillen je spieren zo hard dat je denkt dat je het niet meer kan houden. Maar net dan roept Brad enthousiast 'Go a little deeper!'. We eindigen met een flinke reeks buikspieroefeningen. Ik droom van witte stranden en wuivende palmbomen om maar niet aan mijn pijnlijke spieren te denken.

Zelden zo blij geweest dat we bij de stretching waren aanbeland als bij deze eerste les. Maar het was leuk. Dit wil ik nog eens! Na een paar lessen merk ik snel verbetering. De oefeningen worden haalbaar, dus ga ik 'a little deeper' als Brad het vriendelijk vraagt. Je voelt meteen de vorderingen."

Ik merk al snel dat een oefening die eerst eenvoudig lijkt, na 20 herhalingen allesbehalve simpel is.

Ik droom van witte stranden en wuivende palmbomen om maar niet aan mijn pijnlijke spieren te denken.

Waar doet het pijn? (met andere woorden: wat doet het met je figuur?)

Overal eigenlijk. Na de eerste les voel je dat enorm in je bovenbenen en billen (ontelbaar veel pliés!). Ook je bovenarmen (die akelige kippenfilets) worden onder handen genomen en natuurlijk je buikspieren. De hele les door moet je een elegante ballerinahouding proberen nasterven, daar worden je rugspieren en buikspieren sterker van met als resultaat een mooie taille.
Omdat je aan HIIT (High Intensity Training) doet krijgt ook je vetverbranding een boost. Je blijft nog een paar uurtjes na de training doorverbranden, dat is mooi meegenomen.

Wij deden de Barre Workout bij Yogafactory in Antwerpen.

Brad @ the BARRE ⚡️ ⚡️ From May we will have Barre on the timetable 6 days a week + we will be adding an ADVANCED BARRE: for you regulars who now need a little extra... #barre #workout #advanced #fitness #pilates #core #stretch #strength #dance #balletbody #fitfam #antwerpen #yoga #stretchitout #yogafactoryantwerp