Een hele dag neergezeten? Dan moet je deze oefeningen doen

reuters
Dat een hele dag neerzitten niet goed is voor de gezondheid, moeten we je niet meer vertellen. Maar elke dag na je werk nog naar de fitness trekken, daar hebben we eerlijk gezegd ook niet altijd zin in. Een goede workout hoeft gelukkig niet altijd 2 uur te duren of in een fitness plaats te vinden. Deze oefeningen zorgen ervoor dat je genoeg beweging krijgt, na een lange dag op een stoel.

1. Plank

De plank zorgt er niet alleen voor dat je een geweldige buik krijgt. Deze oefening versterkt ook je romp, de centrale plaats van het lichaam waar alle bewegingen uit voortvloeien. Een simpele plank uitvoeren gaat er dus voor zorgen dat je een goede houding krijgt wanneer je neerzit. 

Zo doe je het: 
1. Ga op je matje liggen met je ellebogen op schouderbreedte.
2. Steun op je ellebogen en de tippen van je tenen.
3. Span je buik en bilspieren aan, zorg dat je lichaam een rechte lijn vormt.

Tip: doe deze oefening in het begin voor een spiegel, zo kan je kijken of je niet te veel inzakt of net met je poep naar boven steekt.

thinkstock

2. Mountain climbers

Deze oefening heeft ook een positief effect op je houding, net zoals de plank. Maar mountain climbers zorgen er ook voor dat je knieën en heupen in vorm blijven. 

Zo voer je goede mountain climbers uit: 
1. Ga staan in een push-up positie, met je armen ter hoogte van je borst. Zet je handen goed ver uit elkaar. 
2. Spring met één been naar voren, en breng je been naar je borst.
3. Breng je been terug en herhaal de oefening met je ander been.

thinkstock

3. Bridge

De bridge is een perfecte oefening die je gemakkelijk kan doen na een dag zitten. Hij versterkt je rug, benen en romp. Een simpele bridge kan je echt overal doen. Je hebt er gewoon een gelijke vloer voor nodig. Als je vaak een bridge uitvoert zal je al snel merken dat je minder pijn in je rug en knieën zal hebben. 

Hoe doe je een juiste bridge?
1. Lig op de grond met je armen langs je zij en je gezicht naar het plafond. Plaats je voeten plat op de grond.
2. Beweeg omhoog met je billen tot je een rechte lijn vormt tussen de knieën en schouders.
3. Houd tijdens deze beweging je voeten, armen, bovenkant van de schouders en hoofd op de grond. Zorg ervoor dat de beweging vanuit de heup komt.
4. Laat vervolgens je heupen weer langzaam zakken.

thinkstock

4. Squat

De squat wordt wel eens de 'koning der oefeningen' genoemd. Dat komt omdat hij verschillende spiergroepen op hetzelfde moment laat werken. Deze oefening is erg goed voor je billen en benen. Wanneer je een hele dag gezeten hebt en 's avonds enkele squats doet, zullen je heupen de beweging krijgen die ze nodig hebben. 

Zo doe je een squat: 
1. Ga met je voeten op heupbreedte staan.
2. Zak naar beneden. 
3. Zorg ervoor dat je knieën nooit over je tenen komen en dat je rug mooi recht blijft. 
4. Trek je navel goed naar binnen zodat je ook je buikspieren laat werken.

thinkstock

5. Push up

Een push up lijkt voor veel vrouwen een typische oefening voor mannen, maar niets is minder waar. Het is een krachtige oefening waarvoor je heel wat spieren gebruikt. Je traint onder andere je schouders, armen, borst en rug. En laat dat nu juist alle plaatsen zijn waar je na een lange dag wel eens pijn kan aan hebben. 

Hoe doe je een juiste push up?
1. Begin in de plank positie. Zet je handen iets breder dan je schouders en verlaag je lichaam.
2. Raak dan met je borst bijna de grond aan, terwijl je ellebogen naast je lichaam blijven.
3. Duw jezelf weer omhoog.
Zorg er bij deze oefening voor dat je net zoals bij de plank je rug recht houdt.

thinkstock

6. Lunges

De lunge is een heel effectieve oefening voor je onderlichaam en je heupen. Ook de lunge zal je lichaam en vooral je benen eens goed losmaken. Precies wat je nodig hebt na een lange dag op een stoel. 

Hoe voer je een lunge uit: 
1. Sta met je benen op heupbreedte en houd je buikspieren aangespannen. 
2. Zet met één been een grote stap naar voren. Laat het andere been staan.
3. Zak naar beneden zodat je voorste been in een hoek van negentig graden komt.
4. Ga terug omhoog en herhaal de oefening met je ander been.

thinkstock

7. Cardio

En last but not least, goeie ouderwetse cardio. Naast enkele oefeningen is het toch nog steeds belangrijk dat je wat cardio doet.

Erg veel hoeft dat niet te zijn, een wandelingetje maken met je hond, de trap nemen in plaats van de lift of 10 minuten gaan lopen, is al genoeg.

thinkstock



1 reactie

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • P DG

    Daarom moeten hun venten een hairstylingcursus volgen zo zij nog meer kan gaan gymen en daar kletsen met haar vriendinnen!!!