Een bikinilijf door met buizen te zwaaien: ViPR uitgetest

Instagram / kos
Let's face it... tegen de zomer lopen we er toch graag ietsje strakker bij. We zijn wel zo realistisch om niet te streven naar de vormen van een topmodel, maar een beetje de boel opspannen hier en daar kan geen kwaad. Het is trouwens ook goed voor je gezondheid. Dus gaan we aan het sporten. Elke zondag krijg je van ons fitte inspiratie uit de praktijk: wat doet welke sport voor je lichaam (en je humeur).

Als er iets is waar ik bij voorbaat al geen fan van ben, dan zijn het hippe sportlessen waarvan je niet zeker weet hoe je ze moet uitspreken. Alsof het zo nog niet erg genoeg is om richting een proefles te trekken die op internet wordt omschreven als "30 minuten tot het uiterste gaan". Dan ook nog aan de balie moeten mompelen dat je voor de les "ViPR" komt, niet zeker wetend of je "Vaajper" dan wel "Vie - aaj - pie - aar" of "Vieper" zegt, is niet meteen een hoopgevende start. Maar bon, alles voor de goede zaak, met name zoveel mogelijk mensen inspireren om de sportschoenen aan te trekken. Ik maak het ViPR'ers in spe alvast wat gemakkelijker: je zegt "Vaajper".

YouTube

Wat is het?

ViPR is een zogenaamde high intensity interval training (HIIT), wat betekent dat je op korte tijd intensieve oefeningen uitvoert. Dat de les "maar" een halfuurtje duurt, is dus eerder onrustwekkend dan hoopgevend: er zal 30 minuten stevig gezweet worden. Je wisselt bij HIIT aan een hoog tempo zware oefeningen af met telkens korte recuperatieperioden. Het voordeel van dit soort pittige trainingen is dan weer dat je snel conditie en kracht opbouwt en je metabolisme een boost geeft. Zelfs ons favoriete woord "vetverbranding" mag hier met recht en rede genoemd worden. 

ViPR staat voor Vitaliteit, Performance en Reconditionering. Met een speciale kunststof tube van een meter lang, verkrijgbaar in verschillende gewichten, voer je lichaamsbewegingen met ballast uit. Door die tube in combinatie met bewegingen train je het hele lichaam, waardoor conditie- en krachttraining gecombineerd worden.

Je traint je hele lichaam met extra ballast, waardoor conditie- en krachttraining gecombineerd worden.

YouTube

Getest: met buizen zwaaien voor een bikinilijf

Ik hoor het mezelf nog zo beweren in dit bikiniproof-artikel over spinnen: sporten betekent zweten voor mij, en ik hou wel van een beetje no pain, no gain tijdens de workout. Maar Karma heeft mij met enkele maanden vertraging te pakken: ViPR is pas écht afzien. Mijn conditie is best oké, maar al na 10 minuten zwaaien met die verdomd zware buis kom ik tot de confronterende vaststelling dat die spieren ergens in een diepe zomerslaap liggen onder mijn als gek zwetende huid. Ik wist niet dat een halfuur zo lang kon duren. Van die beloofde recuperatiemomenten merk je dan ook weinig, als snelle series squats, lunges, sprongen en armbewegingen in recordtempo op elkaar volgen. 

Ik voel mij bij momenten als een mislukte amateurloodgieter die zich geen blijf weet met die verdomd zware buis, waarmee ik als beginner onhandig in het rond zwaai. De kranige dame naast mij - volgens mijn inschatting mag ze al van het 65+ tarief genieten - die me af en toe moet bijsturen, helpt daar niet bij. In mijn verdediging: de andere vrouwen in de les zijn van het type die je op Instagram ziet opduiken met hashtags als #fitspiration en #getstrong, inclusief stalen buikspieren en indrukwekkend gespierde dijen.

Ik voel mij bij momenten als een mislukte amateurloodgieter die zich geen blijf weet met die verdomd zware buis

#holmesplacegr #holmesplaceacademy #functionaltraining #lunges #vipr #rotation #personaltrainer #personaltraining #fit #fitness #gym #gymlife #lookinghot #enjoythejourney @pinkgirlnotes @gerasimos_kolios

Waar doet het pijn?

Wie dacht dat een twintigtal squats al pijnlijk waren, moet dat eens proberen met tegelijkertijd een buis van een paar kilo's in de armen. Al tijdens de les voel je strammer wordende bilspieren - wat natuurlijk goed nieuws betekent, maar pijnlijk is het wel. Vooral de dijen en billen moeten eraan geloven. 

Maar ook je armen zullen het geweten hebben: na een paar keer "gewichtheffen" boven het hoofd met de tube als gigantische halter, zou je zweren dat je in een bodybuildingcompetitie zit. Zeker als je tegelijkertijd ook nog doodleuk wat lunges en squats moet uitvoeren. Nog een paar keer een les meevolgen, en die twee bolletjes pudding op de plek waar je normaal biceps ziet, smelten gegarandeerd weg. Het levende bewijs daarvan zijn mijn medesporters, met duidelijk een pak meer ViPR-ervaring dan ik. 

Wij volgden een les ViPR bij Basic Fit in Antwerpen. Wie een abonnement heeft met toegang tot de groepslessen, kan deze les meevolgen in een club waar die wordt aangeboden. Proeflessen aanvragen kan telefonisch bij een club in jouw buurt.

Loaded movement, sometimes it's about concept and how to use the tools #coreteamwork #corelondrina #vipr