Drie minuten rustig ademhalen, weg ochtendhumeur!

Lannoo
Claudia Van Avermaet is sportleerkracht en gezondheidsblogger. Met yoga, meditatie, mindfulness en gezonde voeding probeert ze zo gezond en gelukkig mogelijk in het leven te staan. Elke ochtend deelt ze hier een powertip om je dag goed te starten (volg de hele reeks voor een energieke start van de lente).

Claudia leert ons vandaag dat ademen de sleutel tot Power kan vormen: "Let gedurende een minuut even op je ademhaling. Hoe klinkt jouw natuurlijke adem? Kort, oppervlakkig, diep of zoals een kleine baby: langzaam op en neer? Door te letten op je ademhaling kan je lichaam en geest al terug in balans kan brengen."

Kundalini yoga

In de Kundalini yoga leren we om in en uit te ademen via de neus. Je neus bevat immers heel wat zenuwcellen. As je inademt, vangen deze zenuwcellen signalen op. Zij spelen die signalen dan op hun beurt door naar de hersenen. Via je neus ademen is dus zeer belangrijk voor je vitale energie. Dat maken volgende weetjes duidelijk:

- Je neus is een filter, die lucht verwarmt, vochtig maakt en ook fijne stofdeeltjes tegenhoudt zodat deze niet in je longen komen.  Dit zorgt voor minder ontstekingen.

- Je gaat ook dieper ademen als je goed via je neus in- en uitademt.  Doordat je neus nauw is, ondervindt je adem wat weerstand. Hierdoor gaat je middenrif beter functioneren, waardoor je een diepere ademhaling krijgt. En net dat geeft een heerlijk relax gevoel.

- Je kan je neus wat gevoeliger makeren door er even in te knijpen (peuteren werkt helaas niet). Op die manier worden je zenuwcellen geprikkeld.

Lannoo

Ademtip

Volgende ademtip duurt slechts 3 minuten, maar kan een wereld van verschil maken, zeker als je wat gestresseerd bent: het maakt je minder prikkelbaar.

1. Ga rechtop zitten op een stoel of op een kussen. Handen los op je schoot.
2. Voel met je zitvlak de vloer. Maak je rug lang, laat alle emoties los.
3. Ontspan je schouders, ontspan je hele lichaam. 
4. Leg zachtjes je hand op je buik en adem rustig in en uit. Voel je buik op en neer gaan.
5. Adem 5 tellen rustig in, 3 tellen stil, vijf tellen uit, 3 stellen stil.  

Geniet van jouw moment!