Dit toestel veroorzaakt de meeste blessures in de fitness

thinkstock
Zijn de flauwe excuses om niet te gaan sporten op? Wij geven er eentje cadeau: het kan soms gevaarlijk zijn. De loopband blijkt van alle fitnesstoestellen het meest risicovol, met één op de drie blessures in de sportschool die daardoor veroorzaakt wordt. En dan hebben we het nog niet eens over gênante valpartijen.

Het is niet geheel onterecht dat die loopband jou angst aanjaagt: ellipticalreviews.com analyseerde op basis van data van Amerikaanse ziekenhuizen dat lopen op een loopband verantwoordelijk is voor één op de drie sportschoolgerelateerde ziekenhuisbezoeken. Meestal gaat het om stressfracturen, blessures aan de knie of een scheenbeenvliesontsteking. Slapstickgewijze valpartijen omdat de loopband plots veel te snel gaat, zijn nog niet eens inbegrepen in die gegevens.

Wil je de kans op blessures inperken? Begin dan altijd met een opwarming van 10 minuten, voor je meteen volle gas geeft. Wandel eerst even aan een stevig tempo en bouw rustig op. Je kan ook wat opwarmingsoefeningen doen, zoals een paar squats en lunges, en je knieën en enkels naar beide kanten even draaien. 

Luister verder goed naar je lichaam. Lopen op een loopband is anders dan in een park of op de openbare weg. Je bent meer geneigd om jezelf voorbij te hollen - letterlijk - en de lat te hoog te leggen, omdat je op korte tijd veel snelheid kan maken. Zet je ego in de sportschool aan de kant en bouw liever rustig op om blessures te vermijden. 




5 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • pieter bourguignon

    Ik baat al 40 jaar fitnessclubs uit Loopbanden laten je trager , gecontroleerder(hartslag) en meer afgeveerder lopen dan op openbare weg

  • Rony Schouteere

    Het komt er voor ieder toestel op aan van zelf geconcentreerd te blijven en niet om te kijken naar andere vrouwelijke of mannelijke gespierde torso’s. Zo voorkom je veel ongevallen. Veel fitnessplezier

  • Peter Buyck

    Of volg het advies van de sportgeneeskunde... loop op een halfharde ondergrond want die vangt het best de schokken op. Lopen in het strand en op asfalt en dus ook de loopband zijn af te raden. Zeker voor beginnelingen en hen die op ongepast schoeisel lopen.

  • Emi De graeve

    Ik snap het niet ... naar de fitness gaan is dat gewoon in de mode of om thuis het werk niet te zien ? Wie als buitenhuiswerkende zelf poetst en huishouding doet heeft toch voldoende gratis beweging ?

  • Febe Chapin

    Het enige toestel dat ik niet gebruik in de fitness (veel liever crosstrainer) en nu dus ook nooit meer zal gebruiken.