Dit doen de feestdagen met je lichaam en tips om ermee om te gaan

Getty Images
Of het nu om een rondje champagne, of een extra stukje taart gaat: de feestdagen staan in het teken van verwennerij en dan is het moeilijk om niet te veel te drinken en te eten. En hoewel de meeste mensen weten dat die overdaad zijn tol eist op hun taille, kan het je lichaam ook op andere manieren beïnvloeden. Wij geven je alvast onze beste tips om de feestdagen door te komen zonder dat je de noodzaak voelt om je broeksknoop open te zetten!

Probeer jezelf niet uit te hongeren overdag

Het lijkt misschien een goed idee om overdag niets te eten als je plant om ’s avonds uitgebreid te dineren, maar met een lege maag aan tafel gaan kan leiden tot minder zelfbeheersing over je voedingskeuzes. Zo kan je een onbedwingbare trek krijgen in snelle koolhydraten (lees: die heerlijke warme hapjes of die perfect gebakken lopende moelleux), wat zorgt voor een piek in je bloedsuikerspiegel, gevolgd door een dip. Probeer daarom door de dag heen toch al enkele gezonde, lichte maaltijden te verorberen. Focus je daarbij op magere eiwitten en vezelrijke plantaardige voeding, zodat je jezelf beter in de hand hebt zodra je je voetjes onder tafel schuift.

Hou je porties klein

Als er voor je een heerlijke feestmaaltijd staat, is het moeilijk om je bord niet rijkelijk te vullen met al dat lekkers. En hoewel het misschien heerlijk smaakt, is het veel moeilijker voor je lichaam om zo’n zware maaltijd te verteren, wat betekent dat je later ook moeite hebt om de slaap te vatten en meer risico loopt op pijn aan je galblaas. Weet dat het gemiddeld een tot drie uur duurt om een gewone maaltijd te verteren en dat dat bij een grote maaltijd kan oplopen tot acht à twaalf uur.

Stop als je voldaan bent

Nadat je je al helemaal liet gaan bij het voor- en hoofdgerecht, kom je misschien in de verleiding om te zeggen: “Ik heb toch al veel te veel gegeten, wat maakt dat extra stukje taart dan nog uit?” Als je in een patroon van overeten raakt, kan het immers voelen alsof die tweede (of derde) portie geen verschil meer maakt. Toch maakt het wel degelijk een verschil als je stopt met eten als je je vol voelt. Zo zal je veel minder klachten als een opgeblazen gevoel, slapeloosheid, indigestie en winderigheid ervaren én je kan morgen nog altijd genieten van die moelleux. Win-win!

Timing is alles

Als je toch graag een grote maaltijd wil eten, probeer die dan al vroeg op de avond te nuttigen. Zo geef je je lichaam genoeg tijd om te verteren, zodat je ook beter slaapt ’s nachts. Als je je meteen na een overweldigende berg voedsel neerlegt, is de kans op brandend maagzuur bovendien veel groter. Kies er liever voor om nog een korte wandeling te maken na het eten. Die helpt niet alleen je bloedsuikerspiegel onder controle te houden, maar bevordert ook je spijsvertering.

Beperk cocktails en cafeïne

Hoewel enkele glaasjes je misschien beter doen indommelen, verslechteren ze wel je slaapkwaliteit waardoor je minder diep slaapt en vaker wakker wordt. Dat een kopje koffie ook niet echt slaapbevorderend werkt, hoeven we je vast niet meer te vertellen. Maar je vermijdt ook beter alle andere voedingsmiddelen die cafeïne bevatten zoals thee, frisdrank en chocolade voor je onder de wol kruipt. Mensen die in het algemeen al slecht inslapen, nuttigen beter minstens acht uur voor het slapengaan geen cafeïne meer.




3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • André Van Laethem

    Precies dat men niet kan genieten zonder alcohol en alle andere zaken. Het enige waar je niet zonder kan om te genieten is verstand

  • marc werbrouck

    Overdrijf niet tijdens deze zgn speciale dagen.

  • Noël Dierickx

    Of doe zoals wij: op kerstavond alleen een croque-monsieur met ketchup en water erbij.