Exclusief voor abonnees

Deze vijf dingen maken écht een verschil voor je slaap, zegt slaapexperte UZ Gent

Getty Images
Niet in slaap kunnen vallen, uren wakker liggen en piekeren. Een slechte nacht hebben we allemaal wel eens. Maar wanneer wordt één slechte nacht meerdere slechte nachten? Wanneer heb je een probleem, en hoe herken je dat? We vroegen het aan An Mariman, psychiater en professor aan de slaapkliniek van UZ Gent.

Je hebt 5% van dit artikel gelezen

Lees je graag alle artikels op HLN?

Krijg nu 1 maand onbeperkt en gratis toegang tot alle artikels.

Ik wil toegang
Digitaal abonnement HLNDigitaal abonnement HLN1ste maandgratis

Stop of pauzeer wanneer je wil

  • Onbeperkt toegang tot alle artikels
  • Iedere week gratis tickets en straffe kortingen



5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Filip Nevelsteen

    Werk met nachten, ja??? Wat dan

  • isabelle christiaens

    En wat zijn de tips voor mensen die in vaste nachtdienst werken?

  • chris HEYLEN

    Lees niks over ploegenwerk en nachtdienst dat haalt uwe slaap totaal weg !!

  • Jos Bevers

    @Mathieu Vandelook : ik sta ook altijd moe op. Altijd, maakt niet uit hoelang ik slaap, hoe goed mijn slaapritme is... Altijd sta ik moe op.

  • Mathieu Vandelook

    Bij mij is het andersom, ik slaap binnen de 5 minuten en slaap telkens ook heel vast. Echter of ik nu 6, 8 of 10 uur slaap, ‘s ochtends sta ik telkens moe op.