De nieuwste sporthype die iedereen kan: kruipen als een kind

Instagram
Van yoga in je adamskostuum tot crossfit in het zwembad, de ene na de andere trend doet ons die sportkleding weer uit de kast trekken (of net niet). De nieuwste: kruipen als een kind. 'Crawling workouts' veroverden al Amerika, en tegenwoordig zijn ze ook bij ons steeds populairder. Maar wat is het nu eigenlijk? En vooral: is het écht effectief?

'Crawling' is een fitnessvariant die zich baseert op de bewegingen van baby's en dieren en kent heel wat bekende aanhangers. Maar vergis je niet: het mag er dan vooral grappig en leuk uitzien, ontspannend is het allerminst.

Alle spiergroepen
Niet alleen je lachspieren worden immers getraind, de bewegingen zijn zo opgesteld dat alle spieren aangesproken worden. Van je buikspieren tot de schouders, rug, armen en benen: de oefeningen zal je voelen. Overal. Het geheim zit 'm in het feit dat we deze houdingen in het dagelijkse leven zelden uitvoeren. De kans dat je 's avonds in krabpositie of berenhouding naar huis gaat, is in de meeste gevallen namelijk aan de kleine kant.

Deze bewegingen verschillen heel erg van de houdingen die we normaal aannemen, en precies dat maakt ze zo efficiënt, zegt personal trainer Anna Maltby. "We hebben al een miljoen keer gehoord dat we veel te lang stilzitten, maar het is ook wel eens leuk om iets anders te proberen dan joggen of wandelen. Het voordeel aan kruip-oefeningen is dat de kracht niet alleen van je benen komt, maar ook je armen en middenrif aan het werk gezet worden."

Oefeningen voor alle niveaus
Bovendien zijn dit oefeningen waar iedereen vrij snel mee weg is, beginner of niet. Iedereen heeft ooit als baby over de grond gekropen. Toegegeven, het is een tijdje geleden, maar ergens zit die beweging nog steeds opgeslagen in ons motorisch geheugen. Let wel op: het is niet omdat die baby'tjes het moeiteloos urenlang volhouden, dat dat voor ons hetzelfde is.

Integendeel, de oefeningen zijn behoorlijk uitdagend voor iedereen die al even niet meer gekropen heeft (quasi iedere volwassene dus). "Ga niet meteen een halfuur rondkruipen als je anders bijna nooit sport, de kans dat je buikspieren dat al aankunnen, is erg klein," aldus fitness auteur Tim Anderson, die een crawling-handleiding schreef. Volgens Anderson is drie minuutjes kruipen al voldoende. "Ik raad aan om het in het begin eerder als een warm-up te doen voor je cardio of krachtoefeningen."

Instagram