Exclusief voor abonnees

De laatste dag van 21 dagen gezond: hoe je je gewicht behoudt en waarom je de weegschaal echt niet meer nodig hebt

Diëtiste Sanne Mouha
Steven Richardson Diëtiste Sanne Mouha
21 dagen lang geeft diëtiste Sanne Mouha een tip om van een gezonde levensstijl een gewoonte te maken. Dit is de laatste dag. Een dag om terug te kijken en vooruit te blikken. Hoe houd je je gezonde levensstijl vol? Waar moet je allemaal op letten? “De kilo’s vliegen er misschien niet af. Maar ze komen er ook niet meer bij.” 

Sanne raadt aan je weegschaal gewoon aan de kant te leggen. “Gezond leven is veel meer dan dat cijfer op de schaal. Het gaat om je beter en energieker voelen, dankzij tips die je de rest van je leven kan volhouden.”

Focus daarom niet op je gewicht.  Je BMI (je gewicht gedeeld door het kwadraat van je lengte) is nog altijd de standaard om een gezond gewicht te meten. Alleen houdt BMI geen rekening met de verdeling van het vet over je lichaam. 

Sanne: “Het is daarom beter om je buikomtrek te meten.” Een te grote omtrek wordt immers in verband gebracht met allerlei gezondheidsproblemen, zoals diabetes, een hartinfarct, hoge bloeddruk en zelfs kanker. 

Gezonde omtrek

Om je buikomtrek te meten neem je een lintmeter. Meet vanaf je navel je buikomtrek (tussen je onderste rib en je heup).  Zorg dat de lintmeter recht hangt, adem twee keer in en uit. Bij de laatste uitademing meet je je omtrek.

“Bij vrouwen is er een beperkt verhoogd gezondheidsrisico tussen 80 en 88 cm. Mannen mogen een omtrek hebben tussen de 94 en 102 centimeter. Alles daarboven geeft risico op lichamelijke problemen”, aldus Sanne. 

Heb je een te grote buikomtrek? Dan loont het om je voedingspatroon onder de loep te nemen. Kies voor vezelrijke producten, havermout, groenten, fruit, zuivel of soja-alternatieven. “Zo blijf je langer verzadigd en vermijd je snelle suikers, die zorgen voor vetopslag op de buik.”

Hoe en waar je het eerst vermagert, is de aard van het beestje. Heb je de ‘pech’ het laatst te vermageren op je buik? Dan kunnen oefeningen, specifiek voor je buik- en rugzone, helpen. Maar ook rustig joggen of snelwandelen pakt je buikvet aan.

Geen calorieën tellen

Hoewel vermageren in se neerkomt op ‘minder calorieën eten dan je inneemt’, raadt Sanne het af om calorieën te tellen. “Het is net wat je eet dat belangrijk is. Eet om de drie uur iets en drink ook minstens 1 liter water per dag.”

In een gezond eetpatroon is er ook plaats om te zondigen. “Belangrijk hier is dat je met jezelf een regelmaat afspreekt. Bijvoorbeeld 1 keer per dag een stukje (pure) chocolade, eenmaal per week chips of twee keer per maand fastfood.”

Ga je graag op restaurant? Dat hoef je zeker niet te laten. Sanne: “Kies vooral voor pure gerechten, met veel groenten, liefst met de saus in een apart schaaltje. Op restaurant vermijd ik pasta’s, roomsauzen en frietjes. Ze bevatten veel calorieën, komen meestal in grote porties en zijn gemakkelijk zelf te maken.”

 Vooral over dat laatste wil Sanne nog wel iets kwijt. “Probeer recepten uit! Er zijn zoveel gemakkelijke en gezonde recepten, die ook snel klaar zijn. Gezond eten hoeft niet moeilijk te zijn.” 

“Met de tips van de afgelopen dagen heb je de toegang tot een gezond en gevarieerd eetpatroon te pakken. En vergeet niet dat een gezonde levensstijl meer is dan een gezond gewicht. Je moet je ook gezond voelen.” Zit je goed in je vel, maar heb je toch dat kilootje te veel? Sanne: “So what? Gezonde voedingsstoffen heb je nodig, daar komen we niet onderuit. Dat maatje 36 is daarentegen geen vereiste.”

Gezond leven was nog nooit zo makkelijk dankzij de tips van HLN en Sanne Mouha. Heb je een dag van de 21 dagen gezond gemist? Je kan hier alle dagen terugvinden. 

Meer lezen? 

Dag 20: Zo doe je slim boodschappen

Dag 19: Met deze recepten wordt vlees vervangen wel heel gemakkelijk

Dag 18: Deze apps maken gezond leven een stuk eenvoudiger




4 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Yvonne Van Look

    Groenten en fruit,vlees, vis en eieren, maar geen of heel weinig aardappelen of brood, maar wij zijn verslaafd aan patatjes en frietjes en kroketjes en smorgends granen en daarom houden wij het niet vol. Spreek van ondervinding.

  • Diane Van Riet

    Goeie opmerking Catherine ivm in uw kleding te meten!

  • Catherine Aerts

    De weegschaal is idd geen maatstaf voor gewichtsverlies. Spieren wegen immers meer dan vet. Beter is om in uw eigen kleding te “meten”. Zit je broek wat losser, dan boek je resultaat. Verder behoor ik -helaas- tot 1 van de gelukkigen die nauwelijks bijkomt en ben ik ook extra gewicht in no-time terug kwijt. Ik eet wel gezond en probeer dagelijks voldoende te bewegen.

  • Roger Geens

    Ik heb ze alle 21 gelezen en geprint ,zo kan ik elke aflevering "rustig" bekijken en al het goede gebruiken in mijn dagelijks bestaan . Ik volg alle documentair gegeven op alle buitenlandse zenders ,waarvan ik al veel positiefs heb overgenomen en met duidelijk resultaat . Ik heb wel gemerkt dat wat je ook inneemt of doet het langere tijd duurt eer je resultaat ziet . Zo heb ik een zeer goede nierwerking dank zij iedere dag minstens 1/2 uur op de home-trainer .