De grootste fouten die je maakt als je gezond wilt eten

Getty Images
Gezond eten kan lastig zijn. Je doet zo je best, maar er zijn klassieke fouten die veel mensen maken. Diëtist Anneleen Visser vertelt. 

Vals spelen 

Na een hele week goed bezig te zijn geweest, kan de neiging om je in het weekend volledig te laten gaan, des te groter zijn. Een té strikt eetpatroon blijkt in de praktijk lastig vol te houden. Volgens diëtist en voedingsdeskundige Anneleen Visser is het daarom aan te raden om jezelf af en toe te laten gaan.

“Kies iets wat je lekker vindt en de moeite waard is. Sta jezelf dat toe en voel je er niet schuldig over. Daarna kun je het vaak weer prima volhouden. Je kunt beter één cheatmeal hebben dan een cheatday of cheatweekend. Dat scheelt weer een hoop kilocalorieën.”

Koolhydraten schrappen 

Sommige mensen zweren erbij: een dieet waarbij je eiwitten en groenten eet, en alle koolhydraten vermijdt. Volgens het Voedingscentrum werkt dit echter averechts. “Koolhydraten uit volkorenbrood, zilvervliesrijst en volkorenpasta, zorgen voor verzadiging, waardoor je minder snel grijpt naar ongezonde tussendoortjes. Bovendien zitten de kilo’s er zo weer aan als mensen ermee ophouden”, aldus Patricia Schutte van het Voedingscentrum. 

Volgens Visser kan het dieet op de korte termijn resultaat opleveren, maar is het niet zonder risico. “Je moet wel aanvullende supplementen gebruiken.
Brood bevat bijvoorbeeld veel jodium, je bouwt snel een tekort op als je dit weglaat.”

Unsplash

Calorieën weg sporten

Naar de fitness gaan kunnen we alleen maar aanmoedigen. Maar wanneer je het ziet als een middel om daarna te mogen eten wat je wilt, boek je geen resultaten, meent Visser. “Je moet juist je voedingsinname in de gaten houden. Anders is het zonde. Eet zodat je voldoende energie hebt en zodat je goed kunt trainen. Zo vermijd je ook dat je na je training de verbrande kilocalorieën erbij gaat eten.” 

Alle calorieën zijn hetzelfde 

Dat sommige producten evenveel kilocalorieën bevatten, hoeft niets te zeggen over de kwaliteit van het product. Een goed voorbeeld hiervan zijn noten: die bevatten in verhouding veel kilocalorieën, maar zijn qua samenstelling veel beter dan een handje chips, volgens Visser. “Of bijvoorbeeld vette vis in plaats van varkensvlees bij de warme maaltijd. Zalm bevat ook veel kilocalorieën door de hoeveelheid vet, maar heeft een betere samenstelling door de onverzadigde vetzuren.”

Variatie 

Steeds weer hetzelfde eten omdat je gezond bezig wilt zijn, zoals kip, broccoli of zoete aardappelen, is voor de variatie in voedingsstoffen niet aan te raden. “In de praktijk geef ik mensen geen dieet, maar laat ik ze hun leefpatroon aanpassen. Het is onmogelijk om tot je 85ste elke dag weer hetzelfde te eten. Dat gaat vervelen en is daarom niet wenselijk.’’

Lees ook binnen HLN+ :

Is brood een dikmaker en tel je best alle calorieën die je opneemt? Lieven Maesschalck en zijn team van diëtisten geven advies over afvallen en voeding

Hoe pak je ‘love handles’ aan en heeft een bierbuik echt met bier te maken? Lieven Maesschalck geeft tips 

Is sporten op een nuchtere maag beter voor de vetverbranding en waarom krijg je dat buikje niet weg? Lieven Maesschalck geeft advies




36 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Bene Devos

    1 van mijn hobby's dat bakken Raphael, en ik ben zelf dat "top vrouwke".Merci voor het compliment. :-)))

  • vanderpeypen jeannine

    Jeannine Vanderpeypen Groot gelijk Joris, dure boeken , elke nieuwe hype volgen en continu met eten bezig zijn , niet goed bezig want daar krijg je honger van... Doe gewoon en neem kleinere porties, allemaal gewoontes en goedkoper.

  • Raphael Kerser

    Amai Bene Devos, klinkt lekker allemaal! En elke dag vers gebak? Volgens mij hebt gij een top vrouwke!

  • peter colson

    Ik heb 1 dieet, het genietdieet. Eten waar je goesting in hebt zonder te overdrijven.

  • Hans Schoen

    Vermageren gebeurt via uitademen. Probleem is je gewoontes of levensstijl. We eten teveel op een dag. We eten van alles maar niet wat je lichaam nodig heeft. Vervang olie suikers en dierlijke produkten en eet na de middag, je zal na 2 weken al meteen resultaat hebben. Vreetrommelzakskes zijn we.