De gevaren van lopen met versleten sportschoenen

thinkstock
De eerste zonnestralen doen ons vol goede moed naar die lang opgeborgen loopschoenen graaien. Maar voor je enthousiast met de Start To Run-podcast naar het park trekt, check je beter eerst of ze nog in optimale staat zijn. Niets zo slecht voor je gewrichten als joggen met versleten schoenen.

Je hebt niet veel uitrusting nodig om een occasioneel jogger dan wel een fanatiek marathonloper te worden. Een ademend t-shirt en een sportbroek zijn voldoende, naast het allerbelangrijkste item: een deftig paar loopschoenen. Deze schoenen vangen schokken op en bieden voldoende steun, waardoor je geen pijnlijke blessures oploopt.

De gevaren van versleten schoenen
Wie loopschoenen overroepen vindt en zijn geld liever spendeert aan een nieuw paar enkellaarsjes of sandalen: deze gevolgen van lopen met slechte schoenen trekken je wel over de schreef.
In de minst erge maar toch vervelende categorie: blaren en rode schuurwondjes. Slechte schokdemping door een versleten schoen kan daarnaast zorgen voor fasciitis plantaris, een pijnlijke ontsteking van het peesblad onder de voetzool. Ook een ontsteking van de achillespees is vaak terug te brengen op schoenen die de schokken niet meer goed opvangen. Overbelaste en pijnlijke knieën komen er eveneens door te lopen met versleten schoenen. Tot slot is er een risico op een (scheen)beenvliesontsteking door een gebrek aan schokdemping. Misschien toch maar eens controleren of jouw schoenen nog voldoen?

Schokdempend schuim
Een loopschoen is samengesteld uit lichte materialen, waaronder een soort schuim dat de harde schokken van het lopen opvangt. Verschillende onderzoekers adviseren om een loopschoen te vervangen na 400 à 800 kilometer, omdat het schuim dan versleten is. Voor een loper die drie keer per week 5 km loopt, komt dat neer op een nieuw paar om de zes à zeven maanden. Dure grap? Kan zijn, maar blessures laten behandelen is ook niet goedkoop. Wie loopt om gezond te blijven, doet dat effect al snel teniet door met slechte schoenen zijn gewrichten te belasten. Bovendien is het de enige investering die je moet doen voor je sport, dus het loont de moeite.

Een scheenbeenvliesontsteking veroorzaakt pijn aan de voorzijde van het onderbeen
Shutterstock Een scheenbeenvliesontsteking veroorzaakt pijn aan de voorzijde van het onderbeen

Schoenanalyse voor beginnelingen
Kilometers kleven op de houdbaarheidsdatum van loopschoenen is moeilijk, omdat iedere loper en iedere loopschoen verschillend is. Zwaardere lopers zullen sneller het schokdempend schuim verslijten, en ook de ondergrond waarop je loopt heeft invloed op de duurzaamheid van je schoenen. Met deze checklist kan je eenvoudig zelf bepalen of het tijd is voor een tripje naar de sportwinkel:

- De duwtest. Hou de schoen vast in één hand, en duw met je andere hand in het midden van de schoen. Voelt de schoen verend aan en geeft hij een beetje terug? Dan zit je nog goed. Als de schoen "futloos" lijkt, is hij aan vervanging toe. Een schoen die van zichzelf al lichtjes inzakt is zonder twijfel versleten.

- Analyse van de zool. Bekijk de zool van de schoen. Kan je kleine rimpels of beschadigingen zien? Dan zijn de gloriemaanden van de schoen voorbij. De demping is verminderd, dus zal je op zoek moeten naar een nieuw paar.

- Pijn en blessures. Krijg je plots last van blessures of pijnlijke benen en knieën, kan dat een teken aan de wand zijn dat er iets mis is. Zeker als je normaal gezien geen last hebt van dit soort kwaaltjes.

- Oud versus nieuw. Als je twijfelt, kan je met je oude paar naar de winkel gaan. Pas een nieuw paar schoenen, en voel welke het beste zitten. Als het nieuwe paar comfortabeler is, bewijst dat ontegensprekelijk dat je oude schoenen hun beste tijd hebben gehad.