De eenvoudigste manier van diëten werkt ook het best

Thinkstock
Als je wil afvallen op lange termijn, dan zijn ingewikkelde diëten niet het beste plan voor je. Vasten met het populaire 5:2-dieet, waarbij je vijf dagen normaal eet en twee dagen slechts 600 calorieën opneemt, is even efficiënt als calorieën tellen. Diëters klagen tijdens het vasten wel over meer honger, waardoor de onderzoekers concluderen dat calorieën tellen de beste manier is om te vermageren.

Onderzoekers aan de universiteiten van Austin en Melbourne zetten  24 mannen met obesitas op twee verschillende diëten. De ene groep at 600 calorieën per dag minder als voorheen en de andere volgde het 5:2-dieet onder begeleiding van een groep diëtisten. Na zes maanden bleek dat bij iedereen het percentage lichaamsvet en de omtrek van de taille afgenomen was. De mannen die het vastendieet uitprobeerden, verloren 1,3 procent van hun lichaamsvet. Wie simpelweg calorieën telde, speelde gemiddeld 2,3 procent lichaamsvet kwijt. De deelnemers uit de eerste groep hadden wel een slankere taille, ze verloren gemiddeld 8 centimeter in vergelijking 6,4 centimeter. Maar de mannen in de groep 5:2 voelde zich minder voldaan na het eten.

Meer honger
Onderzoekster Margie Conley: "De groep die vastte, kloeg meer over honger, zeker in het begin van de studie. Een andere interessante ontdekking is dat het gewichtsverlies na drie maanden bij beide groepen vertraagde. Dit was de periode waarin de diëtisten de deelnemers minder streng opvolgden. Het bewijs dat ondersteuning een belangrijke factor is voor de slaagkans van het dieet."

Diëtisten zeiden al eerder enkele bedenkingen bij het 5:2-dieet te plaatsen. "Dit dieet beperkt de calorieopname gedurende twee dagen van de week. Maar op deze dagen kun je last krijgen van concentratiestoornissen en humeurswisselingen door het grote hongergevoel. Het is niet altijd verstandig om dan te sporten, daarom zijn er betere opties om af te vallen."