De 5 beste gerechten om hoofdpijn te bestrijden

Thinkstock
Of je nu gisterenavond iets te lang bent uitgeweest (schuldig hierzo), of gewoon te lang op een computerscherm hebt gestaard: we krijgen allemaal wel eens te maken met hoofdpijn. Een pijnstiller helpt natuurlijk altijd, maar er zijn ook andere dingen die je kan doen om de pijn op lange termijn te verminderen of voorkomen. Deze vijf voedingsmiddelen hebben bijvoobeeld een bewezen effect.

1. Gember
Een stukje gember in je maaltijd geeft je niet alleen die typische oosterse toets, het heeft ook tal van gezondheidsvoordelen. De meeste mensen weten wel dat het uitstekend dienst doet tegen keelpijn en stemproblemen - gemberthee is een vaste waarde voor veel zangers. Maar daarnaast helpt de wortel ook om de productie van prostaglandinen te blokkeren, die een lichte zwelling van je brein veroorzaken. Het helpt dus om hoofdpijn te bestrijden, én is ook zeer goed tegen misselijkheid. Een uitstekend middeltje dus voor migrainepatiënten.

2. Vette vis
Dat omega 3-vetzuren, zoals je die vindt in vette vissen als makreel, zalm en sardienen, gezond zijn, hoeven we je niet meer te vertellen. Ze beschermen onder meer je zenuwstelsel en helpen ontstekingen te bestrijden. Daarnaast heeft onderzoek uitgewezen dat ze de frequentie, duur en intensiteit van je hoofdpijn of migraine verminderen.

3. Yoghurt
Ontbijt jij regelmatig met een potje gewone, witte yoghurt? Dan krijg je waarschijnlijk voldoende vitamine B2 binnen. Dat is een goede zaak, want studies hebben aangetoond dat deze vitamine helpt om het aantal migraineaanvallen te verminderen. En daarnaast helpt het ook bètablokkers - die ook voorgeschreven worden aan migrainepatiënten - om beter te werken. Geen fan van yoghurt? Dan kan je ook gewoon regelmatig een ei eten, of een supplement innemen.

Thinkstock

4. Spinazie
Popeye had het bij het rechte eind: groene bladgroenten zijn erg gezond. Ze bevatten veel magnesium, en het is bewezen dat dit helpt om hoofdpijn te bestrijden. Volgens onderzoek kan het migraineaanvallen met maar liefst 41 procent verminderen. Alle groene bladgroenten zijn een goede keuze, maar een portie spinazie bevat heel wat magnesium: bijna 24 milligram per portie.

5. Watermeloen
De zomermaanden zitten er weer aan te komen, en dat betekent dat er weer watermeloenen in de winkels zullen liggen. Heel verfrissend, gezond en lekker, maar daarnaast ook een uitstekende manier om gehydrateerd te blijven. Je kan immers ook hoofdpijn krijgen als je uitgedroogd bent, omdat er dan minder zuurstof beschikbaar is in je bloed. Water drinken is natuurlijk een must, maar ook fruit en groenten die veel water bevatten - zoals watermeloen, selder, komkommer en wortels - zijn een goede aanvulling op je dieet.