Daar is de lente, daar is de zonnecrème: moet je nu echt al smeren?

-
Getty Images -
Dit weekend wordt heerlijk zonnig. Maar wil het verschijnen van het eerste lentezonnetje meteen ook zeggen dat je de tube zonnecrème weer moet bovenhalen? Wij zochten het voor je uit. 

Of je al dan niet verbrandt door de zon heeft niets te maken met hoe warm het buiten is, maar wel met de sterkte van de uv-straling die de aarde bereikt. Deze straling wordt weergegeven op een schaal van 0 tot en met 10. De uv-straling neemt toe naarmate de zomer nadert, waarbij we hartje zomer vaak te maken krijgen met uv-waardes rond de 7 à 8. Bij zulke hoge waarde verbrand je binnen het kwartier indien je zonder zonnebescherming de deur uitgaat.

Belangrijk om weten is ook dat er een verschil bestaat tussen uv A-stralen en uv B-stralen. Uv A-straling veroorzaakt huidveroudering en is ook een schuldige bij de ontwikkeling van huidkanker. Uv B-stralen zijn dan weer de uv-stralen die ervoor zorgen dat onze huid verbrandt.

Dat wil echter niet zeggen dat je toch geen zonnecrème moet gebruiken op zonnige winterdagen. Dermatoloog Ingrid Van Riet: “Of je al dan niet zonnecrème moet gebruiken hangt van de situatie af. In de winter is de uv-concentratie minder, waardoor je echt niet iedere dag zonnecrème hoeft te smeren. Is het buiten bewolkt of zit je voornamelijk binnen? Dan is een zonnecrème niet per se nodig. Maar stel dat de lucht hemelsblauw is en je een flinke wandeling gaat maken, dan haal je best de zonnecrème boven.”

“Vertrouw ook niet alleen op dagcrèmes met spf. Op zich kunnen ze geen kwaad, maar ze geven een vals gevoel van veiligheid. Dagcrèmes bevatten misschien wel een uv B-filter waardoor je minder snel verbrandt, maar ze beschermen minder tegen uv-A. Dat komt omdat uv A-filters doorgaans een witte of glanzende film achterlaten, waardoor ze niet ideaal zijn om in een cosmetisch product zoals dagcrème te gebruiken. En laat die uv A nu net de belangrijkste factor van huidveroudering zijn.”

Maar wat met vitamine D? 

“We moeten erbij stilstaan dat ons zonnegebruik vaak totaal verkeerd is”, vertelde dermatoloog Thomas Maselis eerder al aan Goed Gevoel. “Om aan onze dosis vitamine D te komen moeten we dagelijks vijftien tot dertig minuten met vijf procent van ons lichaamsoppervlak aan het zonlicht blootgesteld worden. Dat wil zeggen: met ons gezicht en de rug van onze handen. In de zomer is dat meestal geen probleem, maar ook in de winter is dat nodig. Wij Noord-Europeanen gaan vaak totaal verkeerd om met de zon. Door het jaar heen komen we amper buiten, maar dan gaan we plots wel op vakantie naar een zonnige bestemming waar we minstens een uur of vier à vijf per dag in de zon zitten. Dat verklaart meteen de gigantische stijging aan zonneschade en huidkanker. Veilig zonnen wil dus zeggen: kort - dagelijks vijftien minuten - en zeker zonder te verbranden.” De boodschap is dus: smeren, smeren, smeren! 

Meer lezen: 

SOS zonnebescherming: zo kom je veilig in de zon op elke leeftijd (+)
Smeer je crème met zonnefilter? Vergeet dan niet deze plekken op je gezicht




2 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Tom Vande Meirssche

    Met zonneallergie moet je altijd smeren. De eerste zon is het gevaarlijkste

  • ann Van Damme

    Dus best even op de middag niet ingesmeerd een kwartiertje buiten vit D opdoen en de rest van de dag binnenblijven...