Bewezen: yoga bevordert hersenactiviteit bij ouderen

THINKSTOCK
Yoga is goed voor je hersenen. Ouderen die drie keer per week aan yoga doen, ervaren een opmerkelijke verbetering in hersenfuncties die relevant zijn in hun dagelijkse leven. Dat blijkt uit een nieuwe studie aan de universiteit van Illinois.

Wetenschappers onderzochten 108 mensen tussen 55 en 79 jaar. 61 van hen volgden yogalessen, de rest volgde evenveel sessies waarbij ze stretchoefeningen deden en met gewichten werkten in de plaats van yoga.

Acht weken
Na acht weken bleek de groep die yoga had gedaan sneller en preciezer te presteren in geheugentests. Ook hun mentale flexibiliteit en hun vermogen om van de ene taak op de andere over te schakelen bleken beter dan voordien. De groep die stretchoefeningen had gedaan en met gewichten had gewerkt, toonde geen verbetering op die vlakken. De verschillen tussen beide groepen waren niet het resultaat van verschillen in leeftijd, geslacht of sociale klasse, melden de wetenschappers.

Hatha yoga
De proefpersonen deden aan hatha yoga. Dat is een oude spirituele Hindoe-praktijk die meditatie en de focus op de ademhaling omvat, naast een reeks voorgeschreven poses. Het is de eenvoudigste en ook populairste vorm van yoga. Neha Gothe, die het onderzoek leidde, vermoedt dat de focus op het lichaam, de geest en de ademhaling tijdens de yogasessies leidt tot het toegenomen concentratievermogen.

Minder stress
Eerdere studies hebben aangetoond dat yoga helpt bij angsten, depressies en stress. "We weten dat stress en angst een negatieve invloed hebben op onze kennisfuncties. Het is dus mogelijk dat de kennisprestaties van de proefpersonen uit de yogagroep zijn verbeterd omdat hun stressniveau was gedaald", voegt ze er aan toe. "Verder onderzoek moet uitwijzen welke onderliggende hersenmechanismes hier aan het werk zijn".