Beweging, slaap én schermtijd: WHO deelt nieuwe richtlijnen voor kinderen onder de 5 jaar

Shutterstock
Hoeveel beweging, slaap én schermtijd moet of mag je oogappel hebben per dag? Er vloeide al menig wat inkt over, maar nu komt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) met enkele richtlijnen voor kinderen onder de 5 jaar.

Vandaag publiceerde de Wereldgezondheidsorganisatie voor het eerst richtlijnen over hoeveel beweging, slaap en schermtijd kinderen onder de 5 jaar precies nodig hebben. De richtlijnen variëren per leeftijdscategorie: zuigelingen jonger dan 1 jaar, kinderen van 1 tot 2 jaar en de groep van 3- tot 4-jarigen. Daarvoor werd een panel van experts aangesteld. Uit hun bevindingen blijkt dat fysieke activiteit, voldoende slaap en een minder sedentaire levensstijl bij jongere kinderen gelinkt kan worden aan minder lichaamsvet en lager risico op obesitas.

Als je kind jonger is dan 1 jaar

Voor zuigelingen jonger dan 1 jaar raadt de WHO aan om ze verschillende keren per dag fysiek actief bezig te laten zijn door ze op de grond te laten spelen en minstens 30 minuten op hun buik te laten liggen.

In de richtlijnen staat ook dat je baby’s niet langer dan een uur per dag ‘in bedwang mag houden’ zoals in een kinderwagen, een kinderstoel in de auto of op de rug van een verzorger. Schermtijd, waarmee het passief kijken naar entertainment op een scherm zoals televisie, computer of smartphone bedoeld wordt, wordt in het algemeen afgeraden voor deze groep.

Daarnaast beveelt de WHO 14 tot 17 uur slaap aan aan zuigelingen van 3 maanden en jonger, en 12 tot 16 uur aan baby’s die 4 tot 11 maanden oud zijn.

Als je kind tussen de 1 en 2 jaar is

Kinderen tussen 1 en 2 jaar zouden elke dag 180 minuten moeten besteden aan fysieke activiteiten. Ze hoeven geen échte sportoefeningen te doen, maar wel actief te bewegen.

Ook deze leeftijdscategorie mag niet langer dan 1 uur ergens vastgehouden worden. Schermtijd wordt afgeraden voor kinderen van 1 jaar oud, en voor 2-jarigen wordt het liever beperkt tot 1 uur per dag.

Qua slaap zouden 1- tot 2-jarigen 11 tot 14 uur slaap, inclusief dutjes, nodig hebben.

Als je kind 3 tot 4 jaar oud is

Ook jonge kinderen tussen de 3 en 4 jaar zouden per dag minstens 3 uur moeten besteden aan fysieke activiteiten, waarvan 60 minuten aan matige tot intensieve activiteit. Buitenspelen waarbij ze regelmatig rennen en springen is daarvoor ideaal.

De WHO beveelt ook aan dat deze leeftijdscategorie het best 10 tot 13 uur, inclusief een dutje, slaapt per dag.

Tot slot zou ook de schermtijd moeten beperkt worden tot 1 uur per dag.




2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Karine Roeland

    Mijn kinderen hebben nooit langer dan 8 uur geslapen, met of zonder beweging. Met te veel beweging, dacht ik ze zijn misschien te moe om te slapen. Met te weinig beweging, dacht ik ze zijn niet moe genoeg om te slapen. Wat ik ook deed slapen deden ze niet.

  • sylvie verdonck

    Geen schermtijd voor driejarige hier. Half uurtje tv. Beweging genoeg, maar aan het slapen moet er wel nog flink gewerkt worden. Ik mag al blij zijn met 8 uur/nacht.