Beste middel tegen hoge bloeddruk: 1 portie groente per dag

Thinkstock
Het eten van één portie groenten per dag is de sleutel van het verlagen van je bloeddruk en zou jaarlijks tienduizenden levens kunnen redden, dat toont een recent onderzoek aan.

Vorsers aan de universiteit van Londen bestudeerden het effect van de consumptie van nitraat, een stof die onder meer in bieten zit, op de bloeddruk van ratten. De resultaten werden bevestigd in een studie bij 15 patiënten met een hoge bloeddruk. Daaruit blijkt dat het eten van een gezonde hoeveelheid nitraatrijke groenten gedurende 24 uur een positief effect heeft op de bloeddruk van mensen. Dit zou verklaard kunnen worden door het feit dat het eten van nitraatrijke voeding een reeks chemische reacties in het bloed veroorzaakt. Hierdoor neemt het niveau van zuurstof in het lichaam toe, voornamelijk in gebieden die met een tekort van deze stof kampen.

Wetenschappers leiden uit de resultaten af dat eenvoudige veranderingen in het eetpatroon voor velen kunnen volstaan om de bloeddruk te verlagen. Door je bloeddruk te verlagen, beperk je het risico op potentieel dodelijke hartziekten, beroerten of nierfalen. Experts raden aan dat we minstens vijf porties fruit en groenten per dag moeten eten. Goede bronnen van nitraat zijn groene groenten als spinazie, alle soorten sla, venkel, spitskool en selder.

De Britse professor Amrita Ahluwalia: "Velen vinden het niet makkelijk om dagelijks vijf porties fruit en groenten op te nemen. Nu blijkt echter dat een portie al beter is dan niets en dat we dit al als positief moeten zien."

Een hoge bloeddruk eist in Groot-Brittannië jaarlijks 62.000 levens.