Ga naar de mobiele website
^ Top

Bescherm je lichaam: eet waterkers voor het sporten

Thinkstock
Hoewel waterkers niet meteen gezien wordt als het ultieme energievoedsel, geeft het volgens wetenschappers wel de boost die je nodig hebt voor het sporten. De voedingsstoffen in de groente verminderen namelijk de schade die sporten toebrengt aan je lichaam.

Want hoewel sporten vele voordelen heeft, zorgt het ook voor een verhoogde productie van vrije radicalen. Dat zijn gevaarlijke zuurstofmolecules die ons DNA beschadigen en een rol spelen bij allerlei aandoeningen, van verouderingsverschijnselen tot diabetes en kanker. Volgens wetenschappers kan waterkers deze radicalen echter uit de weg ruimen, omdat het rijk is aan antioxidante chemicaliën.

Loopband
Voor hun onderzoek namen sportwetenschappers van de Edinburgh Napier University bloedstalen van tien gezonde, jonge mannen. Aan hen vroegen ze om gedurende acht weken elke dag een kleine portie waterkers te eten.

Daarna lieten ze de mannen zwoegen op een loopband, door hen vrij snel te laten lopen op een steeds steiler wordende helling. Daarna werd het bloed van de mannen opnieuw getest.

Een paar weken later werd het hele proces een tweede keer uitgevoerd, maar dan zonder het eten van waterkers.

Resultaten
De resultaten van het bloed toonden een duidelijke stijging in DNA-schade na het sporten, tenzij de mannen waterkers gegeten hadden.

"Hoewel we allemaal weten hoe goed sporten is voor ons lichaam, kan het zwoegen op de loopband of met gewichten ook een hoge tol eisen", zegt dr. Fogarty. "De verhoogde vraag naar energie kan zorgen voor een opstapeling van vrije radicalen, die ons DNA beschadigen."

"Door elke dag een kleine portie waterkers te eten, kan je echter het
aantal belangrijke antioxidante vitamines vehogen. Die helpen je lichaam te beschermen en laten ons genieten van de beloning van het sporten", aldus Fogarty.

Hoeveelheid
Voor fitnessfanaten die niet verzot zijn op waterkers, is er toch (een beetje) goed nieuws. Het is namelijk niet nodig om de groente elke dag te eten. Uit verdere experimenten bleek namelijk dat je hetzelfde beschermende effect kan bereiken door twee uur voor het sporten een zak van 85 gram waterkers te eten.

Dr. Fogarty merkt ten slotte nog op dat je wel echt moet kiezen voor waterkers. Want hoewel die groente tot dezelfde familie behoort als bloemkool en broccoli, bevat waterkers 10 keer zoveel goede chemicaliën als elke andere groente- of fruitsoort.

Meer over


Gesponsord

Meld een bug