Ben jij een 'lepel' of 'brug'? Houding bepaalt of je rugpijn krijgt later

shutterstock
Niet alleen overgewicht of een zware boezem bepalen of jij later zal kampen met rugpijn. Ook het zij-aanzicht van je houding kan voorspellen of je in de toekomst veel last zal hebben van rug- en nekpijn. De vereniging van Britse chiropractors stelde vier profielen op: de 'lepel', de 'platte rug', de 'brug' en de 'leunende toren'. Deze laatste twee lopen het grootste risico.

In het onderzoek naar rugklachten en de oorzaken ervan, komt de focus meestal op lichaamsvormen te liggen. Zo wordt vaak geconcludeerd dat vrouwen met grotere borsten en appelfiguren meer risico lopen op rug- en nekklachten. Dit nieuwe onderzoek van de Britse vereniging van chiropractors legt de nadruk echter op je houding, en meer bepaald op het zij-aanzicht van je postuur.

Het perfecte postuur ziet er langs opzij neutraal uit, met je oren, schouders, heupen, knieën en enkels in één lijn.

Chiropractor Tim Hutchful

Lepels en bruggen

Op basis van een ondervraging bij meer dan 1.200 vrouwen, stelde de Britse dokters vier houdingprofielen op. De zogenaamde leunende toren leunt met het hoofd naar voren. Van de vrouwen met deze houding heeft 6 op de 10 al last van rugpijn, en 3 op de 10 heeft regelmatig steken in de rug. Een brug - met een holle, gebogen rug - komt op de tweede plaats van slechtste houding voor de rug, gevolgd door een lepel, met gebogen schouders maar een platte rug. Vrouwen met een platte rug lopen het minste risico. Helemaal rechts op de afbeelding zie je de 'normale' houding.

Vlnr: de lepel, de leunende toren, de brug, de platte rug en de gewone houding.
British Chiropractic Association Vlnr: de lepel, de leunende toren, de brug, de platte rug en de gewone houding.

Zo verbeter je die houding

Chiropractor Tim Hutchful geeft tips mee om onze houding te verbeteren: "Eerder nog dan wakkerliggen van een appelfiguur of een zandloper, is het belangrijk om jezelf van opzij te bekijken. Op die manier kan je makkelijker rug- of nekklachten vermijden. Het perfecte postuur ziet er langs opzij neutraal uit, met je oren, schouders, heupen, knieën en enkels in één lijn. Wat kan helpen is zo relaxed mogelijk staan, en dan zachtjes je buikspieren aantrekken. Als je neerzit, zou die rechte lijn door je oor, schouder en heup moeten lopen."