Exclusief voor abonnees

Als zelfs de podoloog van de Rode Duivels het zegt: "Wandelen op slippers? Geen goed idee"

Podoloog geeft tips bij meest voorkomende voetproblemen

Getty Images
Ruim vier op de tien volwassenen hebben weleens last van hun voeten. Hoe belangrijk onze stappers zijn, besef je dan ook pas wanneer er een probleem mee is. «Je voeten zijn de basis van je lichaam. Als het daar fout loopt, zal het boven ook misgaan», zegt Jo Dewijze, podoloog bij Move to Cure.

«Het is niet dat we meer voetklachten opmerken dan vroeger, er wordt alleen meer aandacht aan besteed», zegt podoloog Jo Dewijze, die ook de voeten van onze Rode Duivels behandelt. 

«De meest voorkomende voetproblemen zijn het scheef- en/of vastgroeien van de grote teen, klauwtenen, hol- en platvoeten, zenuwinklemming en spierpeesontstekingen. Ook hielspoor en peesplaatontsteking zien we hier regelmatig. Het ene is een verkalking aan de aanhechtingsplaats van het peesblad onder aan de hiel, het andere een ontsteking van datzelfde peesblad. Na doorverwijzing van de arts kunnen deze problemen verholpen worden door de kinesitherapeut en de podoloog. Het is echter niet omdat iemand platvoeten heeft, dat hij of zij daar ook last van heeft. Het is belangrijk om naar het hele plaatje te kijken: de plaats van pijn is niet altijd de plaats van de oorzaak. Knieklachten kunnen bijvoorbeeld veroorzaakt worden omdat je voet fout staat. Dan zit je goed bij de podoloog. Omgekeerd is dat ook zo: voetproblemen kunnen veroorzaakt worden omdat je rug of bekken verkeerd beweegt. Dan moet je de voet niet behandelen, maar de heup of de rug laten nakijken.»

Move To Cure-podoloog Jo Dewijze
Carline Vandercruyssen Move To Cure-podoloog Jo Dewijze

Draaien en keren

Ook wie sport, wordt weleens geconfronteerd met voetproblemen. «Elke sport kent specifieke bewegingen en dus ook specifieke voetklachten», zegt Jo. «Een zool maken voor een loper is iets helemaal anders dan voor iemand die volleybalt of tennist. Tennissers en basketballers hebben meer voorvoetproblemen en verzwikte enkels omdat ze vaak moeten draaien en keren. Blaren komen dan weer veel voor bij lopers. Dat komt dan vooral door verkeerde schoenen of zolen die niet corrigeren op de juiste plaats. Wij kunnen hen de beste zolen geven, maar als ze verkeerde schoenen dragen, loopt het nog mis.»

«Wie jogt, kan te maken krijgen met een blauwe teennagel. Dit kan het gevolg zijn van slechte vetertechniek, verkeerde schoenkeuze of verminderde werking van bepaalde spiergroepen. Bij de grote teen is dit omdat één spier niet goed werkt, waardoor een andere spier die functie moet overnemen. Daardoor wordt de grote teen omhoog getrokken, waardoor die gaat duwen tegen de binnenkant van de schoen. Dan is het een kwestie van de oorzaak op te sporen en die spier weer te laten werken of te ondersteunen. Vaak gebruiken we dan correctie-zolen. Ook voetballers hebben veel last van hun nagels, niet alleen door te krappe voetbalschoenen, maar ook omdat ze vaak op hun tenen worden getrapt.»

Te stevige schoenen

De basis voor gezonde voeten wordt al in je jeugd gelegd. «Tenzij een kind echt pijn heeft, gaan we bij voetproblemen echter pas ingrijpen als het zes à zeven jaar is. Vroeger heeft geen zin omdat de voet tijd moet krijgen om te ontwikkelen», aldus Jo. «Een fout die veel ouders maken, is om kinderen die jonger zijn dan vijf in te stevige schoenen te steken. Dan ga je de voet blokkeren en ontwikkelen de spiertjes zich niet goed, omdat de schoen het werk overneemt. Pas vanaf hun zesde hebben ze stevigere schoenen nodig. Voor mij maakt het niet uit welk merk ze dragen, maar te zachte of slappe schoenen (zoals Vans en All Stars, red.) zijn niet oké. Je mag een schoen niet kunnen uitwringen, hé. Dan heb ik liever dat ze een stevige sportschoen dragen met een buigzame zool aan de voorvoet. Daarin krijgen voet en hiel voldoende steun en kan de voet soepel afrollen. Op blote voeten lopen is ook beter dan op Crocs. Die bieden immers geen steun, terwijl je door op blote voeten te lopen, je spieren nog traint. Ook met sandalen en teenslippers moet je opletten. Het belangrijkste hierbij is dat als je je voet opheft, je tenen niet gaan klauwen om de slipper aan je voet te houden. Daar kan je klauwtenen van krijgen. Doe dus geen lange wandelingen op slippers.»

Hoge hakken

Het is algemeen geweten dat ook stiletto’s geen zegen zijn voor je voeten. «Maar als je ze niet continu draagt, zijn ze niet gevaarlijk», zegt Jo. «Met hoge hakken is het wel zo dat het zwaartepunt van je lichaam enorm naar voren komt te liggen, waardoor je bekken naar voren kantelt en je een holle rug krijgt. Je volledige gewicht steunt dan op die vijf kleine gewrichten van de bal van je voet. Je voorvoet wordt overbelast, waardoor er klachten komen als je te lang op hoge hakken loopt. Wie elke dag hakken draagt, kiest het best exemplaren die niet hoger zijn dan 4 à 5 cm. Je hoeft dus niet helemaal plat te gaan. Een hakje kan immers ook foutjes verdoezelen: bij wie de hiel naar binnen knikt, zullen hiel en achillespees rechter komen te staan op een hak. Wel opletten met merken die bijvoorbeeld beweren dat je rug veel beter zal gaan staan als je hun schoenen draagt. Als je echt een fysiek probleem hebt, gaat zo’n schoen dat niet oplossen. Dat is vooral verkooppraat.»

Oefening 1: Stabiliteit voet-heup
Leg een onstabiel oppervlak op de grond, zoals een opgevouwen badhanddoek of kussen, en ga er met één voet opstaan. Probeer je evenwicht te houden terwijl je gecontroleerd door je knie buigt en met je andere voet de grond tikt. Houd je heup recht en je knie boven de derde teen. Kom recht en herhaal 3 x 10 keer.
Carline Vandercruyssen Oefening 1: Stabiliteit voet-heup Leg een onstabiel oppervlak op de grond, zoals een opgevouwen badhanddoek of kussen, en ga er met één voet opstaan. Probeer je evenwicht te houden terwijl je gecontroleerd door je knie buigt en met je andere voet de grond tikt. Houd je heup recht en je knie boven de derde teen. Kom recht en herhaal 3 x 10 keer.
Oefening 2: Stretch kuitspieren
Om de kuitspieren te rekken, kan je één been voorzetten met de tenen opgetrokken terwijl je de romp naar voren buigt tot je rek voelt in de kuit. Ga terug naar rechtopstaande positie en herhaal 3 x 10 keer.
Carline Vandercruyssen Oefening 2: Stretch kuitspieren Om de kuitspieren te rekken, kan je één been voorzetten met de tenen opgetrokken terwijl je de romp naar voren buigt tot je rek voelt in de kuit. Ga terug naar rechtopstaande positie en herhaal 3 x 10 keer.
Oefening 3: Dorsiflexie mobiliteit voet
Zet je voet plat op de grond en probeer met je knie de muur te raken zonder dat de hiel los- komt. Herhaal 3 x 20 keer.
Carline Vandercruyssen Oefening 3: Dorsiflexie mobiliteit voet Zet je voet plat op de grond en probeer met je knie de muur te raken zonder dat de hiel los- komt. Herhaal 3 x 20 keer.



5 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Rudolf van nauw

    Als zelfs de podoloog van de rode duivels het zegt.Waarom?Wat is het verschil met andere podologen of is deze een specialeke?Ik denk eerder dat vriend van de doorslag heeft gegeven.

  • Bart Persoons

    De voeten op de foto zien er ieder geval nog zeer goed uit.

  • Peter Buyck

    Teenslippers zijn er niet om een bureaujob te doen of deel te nemen aan een wandeltocht. Verder, niet altijd is het schoeisel de schuldige maar een vasculair probleem zoals oedeem in de onderbenen. Hoe graag ik pleidooien hoor... in de zomer kan ik geen klassieke schoenen aan tot de avond want ik heb last van gezwollen voeten.

  • Louis Meeus

    Slippers ? Het trekt op niks.

  • paul snemmel

    je moet podoloog zijn om dat te weten , kijk even naar de voeten en ze ziet genoeg