Exclusief voor abonnees

7 minute workout: dit zijn de beste oefeningen voor je balans

Personal trainer Laura Van den Broeck toont de beste oefeningen om je kernspieren te versterken.
rv Personal trainer Laura Van den Broeck toont de beste oefeningen om je kernspieren te versterken.
Hoe sterker de spieren in je core (spiergroepen in je buik, rug, middenrif en bekkenbodem), hoe fitter je doorgaans bent. En daarvoor hoef je niet intensief te sporten. Een workout van slechts 7 minuten is al voldoende om je kernspieren te trainen. Personal trainer Laura Van den Broeck toont je hier de meest effectieve oefeningen. Deze spiergroepen zijn immers de basis van alles.
Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

Oefening 1: plank hold

Plaats je handen op de vloer en stap met twee benen naar achteren. Je staat nu in plankpositie. Houd deze 15 seconden vast.

Oefening 2: elleboog plank hold

Zet je ellebogen en onderarmen op de vloer en ga opnieuw in plankpositie staan. Houd ook deze oefening 15 seconden vast. Je kan de oefening makkelijker maken door je benen wijder te zetten. Zet je je voeten dichter bij elkaar, wordt het zwaarder. Je kan ook je voeten om en om liften voor nog meer resultaat.

Ga opnieuw over naar de plank hold. Houd 15 seconden vast. Sluit af met nog een keer de elleboog plank hold. 

Oefening 3: Kneeling Superman

Kom op handen en knieën zitten. Strek je rechterarm en linkerbeen uit, houd even vast en wissel dan. Doe deze oefening 1 minuut lang. Houd je rug goed recht en houd die balans goed vast.

Oefening 4: Dead Lift op 1 been

Ga rechtop staan. Lift je linkervoet iets van de grond, zodat je op je rechterbeen balanceert. Buig vervolgens voorover, zonder je linkervoet op de grond te zetten. Deze oefening balanceert je standbeen. Wissel na 30 seconden af.

Deze oefening is perfect voor de balans van je benen en ook je diepe buikspieren worden hier getraind. Voelt deze oefening te makkelijk aan? Neem dan twee gewichtjes of flessen water vast en houd die vast als je voorover buigt.

Herhaal deze reeks nu nog een keer. Zorg na je training voor een goede cooling down.

Speciaal voor diegenen die weinig tijd hebben maar wel fit willen blijven, brengt HLN+ samen met personal trainer Laura Van den Broeck workouts van 7 minuten. In de video’s loodst Laura je stap voor stap door de training. Wetenschappelijk verantwoord, en je kan de oefeningen overal en altijd doen. 

VIDEO. Krijg je dat buikje maar niet weg? Deze workout van 7 minuten toont je de beste oefeningen

Weinig tijd? In deze workout  train je je hele lichaam

Met deze work-out van 7 minuten pak je het vet op je heupen aan




1 reactie

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • gustaaf carpels

    Die doen we in de hartrevalidatie ook