6 redenen waarom amandelen nóg gezonder zijn dan je denkt

Unsplash
We hoeven je vast niet meer te vertellen dat amandelen gezond zijn, maar wist je al dat ze ook deze 6 gezondheidsvoordelen bieden?

1. Ze zitten boordevol antioxidanten

Amandelen zitten tjokvol antioxidanten zoals vitamine E. “Vitamine E is een belangrijke antioxidant die je cellen, celwand, bloedbaan en weefsel beschermt”, vertelt diëtiste en voedingsdeskundige Johane M. Filemon. Van alle noten bevatten amandelen het meeste vitamine E per portie. “Vitamine E houdt ook je huid en haar gezond, en het is bewezen dat de vitamine het risico op hartaandoeningen vermindert.”

2. Ze kunnen helpen om je slechte cholesterol te verlagen

“Uit onderzoek blijkt dat amandelen je LDL-cholesterol, ook wel je slechte cholesterol genoemd, helpt te verlagen”, aldus culinaire diëtiste Regina Ragone. “Waarschijnlijk is dat voordeel te wijten aan de combinatie van de voedingsstoffen die erin zitten, met name vezels, eiwitten, enkelvoudig onverzadigde vetten en andere componenten zoals flavonoïden en sterolen. Een ander voordeel is dat amandelen ook de goede HDL-cholesterol stimuleert.”

3. Ze geven je een voldaan gevoel

Eiwitten en vezels spelen allebei een belangrijk rol om je langer een voldaan te gevoel te geven, en amandelen zitten vol van beide. “Hoewel vezels niet door het lichaam opgenomen worden, absorberen ze wel veel water en zwellen ze op, waardoor je langer een vol gevoel ervaart”, vertelt Filemon. “De eiwitten zouden dan weer je leptine stimuleren, het hormoon dat ervoor zorgt dat je je verzadigd voelt.”

4. Ze helpen je bloedsuikerspiegel te regelen

“Verschillende studies hebben aangetoond dat een matige inname van amandelen de bloedsuikerspiegel onder controle houdt bij mensen met type 2 diabetes”, vertelt Ragone. “Waarschijnlijk is dat effect te wijten aan de combinatie van voedingsstoffen zoals vezels, magnesium en eiwitten.”

5. Ze zijn rijk aan magnesium

Van alle voedingsmiddelen zijn amandelen een van de belangrijkste bronnen van magnesium. “De algemene dagelijkse hoeveelheid ligt voor de meeste mensen tussen de 300 en 400 mg en een handjevol amandelen van 30 gram bevat algauw 45 gram magnesium. Magnesium speelt een belangrijke rol bij verschillende lichaamsfuncties. Zo is het mineraal goed voor je immuunsysteem, je botten, je hartslag en uit sommige onderzoeken blijkt dat het ook je bloeddruk helpt te verlagen”, aldus Filemon.

6. Ze zijn een geweldige vervanger voor vlees

Of je nu al jaar en dag vegetariër bent, of af en toe eens een stukje steak afzweert: amandelen zijn ideaal om je vlees te vervangen. “Als je probeert om minder dierlijke eiwitten te eten, zijn amandelen een erg goede keuze”, vertelt Filmon. “Ze bevatten namelijk veel onverzadigde vetten, ook wel de goede vetten genoemd, en ijzer.”




2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Marco Maerten

    Noella,vrijwel alle fruitsoorten,noten zijn zeer gezond..afwisseling van die produkten is een perfecte balans van gezonde voeding.

  • Noella Vancompernolle

    Eergisteren rode bieten, gisteren blauwe bessen, nu amandelen. Morgen?